Linde

Przyszłość już się zaczęła

Linde Material Handling wzbogaca linię produktów o wózki widłowe zasilane wodorowymi bateriami paliwowymi (fuel cells).
Dostarczając dwa wózki widłowe z napędem wodorowym do Linde Gas Division, będącej częścią koncernu The Linde Group, Linde Material Handling postawiła kolejny ważny krok w kierunku lepszego wykorzystania nowoczesnych technologii napędowych. Tym samym firma Linde Material Handling jako pierwszy producent przemysłowych wózków widłowych w Europie wprowadziła do swej linii produktów wózki widłowe z napędem wodorowym. Wózki od tej chwili są standardowo oferowane jako „opcja specjalna”.
Symboliczne przekazanie kluczy do dwóch wózków widłowych z napędem na ogniwa paliwowe w Linde Gases Division (od lewej do prawej): Dr Jens Schultz, dyrektor działu Specialty Gases Production Germany oraz pododdziału Linde Gas; Marc Wehner, dyrektor środkowoeuropejskiego regionu sprzedaży, Linde Material Handling oraz Markus Bachmeier, dyrektor działu Rozwiązań Wodorowych.
Oba pojazdy są oparte na 3-tonowym modelu wózka z przeciwwagą Linde E30. Dodatkowo, specjalna wersja wózka, przeznaczona do magazynowania napojów, zapewnia lepszy widok ponad ładunkiem. W miejscu baterii o mocy 80V, wózki mają zainstalowane ogniwo paliwowe oraz zbiornik mieszczący 1.6kg skompresowanego wodoru o ciśnieniu 350 bar. Prąd generowany za pomocą wodoru zasila silniki elektryczne, które napędzają pojazd. Dodatkowo zostały zainstalowane tak zwane superkondensatory, działające jako bufory mocy, kiedy pojazd wykonuje operacje wymagające zwiększonego poboru mocy, tj. ruszanie czy unoszenie. Nowe wózki widłowe posiadają oznaczenie CE i są dopuszczone do ruchu drogowego. Jeśli chodzi o osiągi pojazdów, nie różnią się one od osiągów modeli z napędem na akumulatory z tego samego przedziału.

Prace nad wózkami z napędem na ogniwa paliwowe trwały przez ostatnie dwa lata. Powstały przy współpracy z kanadyjskim producentem ogniw paliwowych i zarazem stałym partnerem, firmą Hydrogenics. Kolejny partner Linde, firma Gruma Nutzfahrzeuge z Garching koło Monachium, od początku brał udział w projekcie jako firma odpowiedzialna za wszystkie prace serwisowe. Jeden z wózków jest używany przez firmę Linde Gas przy przewozie butli gazowych pomiędzy halami produkcyjnymi i rampami załadunkowymi, co wiąże się z wyjazdem na drogę publiczną. Drugi pojazd pracuje przy napełnianiu butli gazowych. Oba wózki zastępują 3,5 tonowe pojazdy z napędem na ropę, które wcześniej były używane w tym celu. Napełnianie zbiorników odbywa się w szybki i bezpieczny sposób za pomocą dystrybutora wodoru Linde i jest porównywalne do napełniania konwencjonalnych zbiorników paliwa.
Dwa wózki widłowe z napędem na ogniwa paliwowe firmy Linde Material Handling są teraz używane w Linde Gas Division w Pullach. Posiadają oznaczenie CE, nadają się do użytku na drogach publicznych i są równie wydajne, co ich odpowiedniki z napędem na akumulatory.
Wózki produkują „zero emisji” – jest to wynikiem zastosowania ogniw paliwowych. Jedynym produktem ubocznym podziału molekuł wodoru jest czysta woda. Kolejną korzyścią, w porównaniu z zastosowaniem innych metod napędu, jest brak potrzeby wymiany akumulatorów czy ich ładowania przez kilka godzin. Ograniczone są również zagrożenia związane na przykład ze stosowaniem kwasu w akumulatorach. Kierowcy wózków, by móc kierować takimi pojazdami, potrzebują jedynie półtoragodzinnego szkolenia oraz ważnej licencji operatora wózków widłowych.