Linde

Nowa seria elektrycznych wózków widłowych Linde z udźwigiem 2-5 ton

Tak indywidualne, jak potrzeby użytkownika
Elektryczne wózki widłowe dużej mocy firmy Linde Material Handling wyznaczają nowe wzorce dla wiodących producentów w Europie. Na targach CeMAT 2011 Linde zaprezentuje nową, prekursorską serię wózków elektrycznych. Spośród dziewiętnastu standardowych modeli – krótszych, dłuższych, wyższych albo niższych – zawsze będziesz mógł  wybrać wózek idealnie pasujący do Twoich wymagań. Szereg innowacji technicznych służy poprawie zużycia energii,  zwiększeniu wydajności, bezpieczeństwa i wygody kierowcy. W kategorii udźwigu 2-3,5 ton, wózki elektryczne będą dostępne po targach CeMAT 2011, a wyższe z udźwigiem 3,5-5 ton pojawią się poczatkeim 2012. Seria elektrycznych wózków widłowych już w chwili premiery  otrzymała nagrodę „iF Product Design Award 2011” w jednym z najstarszych i najbardziej renomowanych konkursów wzornictwa, w kategorii „pojazdów specjalnych/budowlanych/rolniczych”.
W skrócie:
W ofercie klienci otrzymują możliwość szerokiego wyboru wielu różnych wersji wózków, dzięki czemu płacą tylko za to, czego naprawdę potrzebują. Wszystkie osiem kategorii udźwigowych 2-5 ton dostępnych jest z wysokim nadwoziem ze środkiem ciężkości 600mm poprawiającym widoczność ponad ładunkiem oraz niskim ze środkiem ciężkości 500mm dla niskich przejazdów , pracy z kontenerami, czy zastosowań w których kierowca często musi opuszczać pojazd. Klienci maja również wybór pomiędzy długim i kompaktowym nadwoziem dla wersji wysokich i niskich. Długie modele posiadają większy akumulator zapewniający dodatkowe rezerwy energii, lecz mogą również działać przy użyciu standardowych baterii. Modele kompaktowe są zalecane do pracy w ciasnych i wąskich przestrzeniach lub do mniej wymagających zastosowań.
Dzięki niezwykłemu dwu-silnikowemu napędowi przedniemu wózki widłowe w tej kategorii mogą osiągnąć najwyższą wydajność. Dwa elektryczne silniki zasilają pojazd mocą 9 i 11.9 kW, dzięki czemu potrafi on szybko cofać oraz przyśpieszać do prędkości maksymalnej 20 km/h w możliwie najkrótszym czasie. Kolejnym ważnym elementem podnoszącym wydajność jest aktywne wsparcie sterowania w połączeniu z wysoko montowaną osią skrętną, która umożliwia czterokołowemu wózkowi taki sam promień skrętu i manewrowość jak w trójkołowym pojeździe. Wózek widłowy obraca się centralnie na przedniej osi. Jest to możliwe dzięki czujnikowi kąta skrętu, który po skręceniu kół tylnej osi powyżej pewnego stopnia, daje sygnał do silnika koła wewnętrznego by odpowiednie koło przednie obracało się w przeciwnym kierunku. Ten aktywny element kontrolny nie napędza pojazdu poprzez tylne koła, lecz obraca wózek nie przesuwając punktu środka obrotu. Rezultatem jest wysoka manewrowość, wysokie obroty, wysoka stabilność podczas skręcania, niskie zużycie opon, mniejsze uszkodzenia półek i bardziej ekonomiczne zużycie energii.
Zespół projektowy Linde, składający się z konstruktorów, specjalistów z dziedziny marketingu i sprzedaży, techników serwisowych oraz kontrolerów jakości i produkcji, kładzie szczególnie wielki nacisk na te funkcje wózków widłowych, które poprawiają bezpieczeństwo i wsparcie dla kierowców. Na przykład ulepszoną amortyzację przedniej osi. Poprzez oscylację sprężyn na zawieszeniu osi napędowej wstrząsy po raz pierwszy  są absorbowane w taki sam sposób, jak w przypadku motocykli czy rowerów z pełnym zawieszeniem sprężynowym. Wstrząsy powodowane nierówną nawierzchnią lub ładunkiem są teraz skutecznie pochłaniane. Nowe modele wyposażono także w fotel z szerszym siedziskiem i z dodatkowym obiciem oraz z zawieszeniem pneumatycznym, by w najlepszy możliwy sposób zminimalizować ilość drgań działających na kierowcę.Nast
Siłowniki przechyłu montowane bezpośrednio na dachu wózka zapewniają dużą stabilność i sztywność skrętną masztu. Dzięki temu profile masztu są cieńsze umożliwiając tym samym lepszą  widoczność otoczenia oraz ładunku. W celu zwężenia profilów słupków i poprawienia widoczności po prawej i lewej stronie, siły oddziaływujące na maszt w nowej serii elektrycznych wózków widłowych są rozproszone poprzez specjalne łączenia siłownika przechyłu. System Zarządzania Ładunkiem Linde stał się wzorcem dla całego sektora wózków widłowych. Od momentu wprowadzenia w 1998 roku centralnej dźwigni sterującej, która aktywuje funkcje masztu wygląd jej był wielokrotnie kopiowany, jednakże nie osiągnięto wciąż tego samego poziomu funkcjonalności. Wynika to z tego, że jedynie dzięki doskonałej koordynacji elementów elektronicznych i hydraulicznych widły, przesuw boczny i osprzęt mogą być kontrolowane z milimetrową dokładnością koniuszkami palców użytkownika. Podłokietnik z którym zintegrowana jest konsola sterująca również został ulepszony: teraz jego pozycja może być regulowana w pionie i poziomie poprzez bezhisterezowy regulator. W przedniej części, mieści on również duży pojemnik na przedmioty osobiste, takie jak telefon komórkowy, rękawiczki czy portfel. Istnieje także możliwość zintegrowania w tym miejscu podzespołu systemu zarządzania danymi o pojeździe Linde (LFM), który reguluje dostęp do wózka i zbiera o nim dane w celu późniejszej ewaluacji i optymalizacji zastosowania wózka.
W celu ciągłego i dokładnego pomiaru poziomu akumulatora, a zarazem w celu uniknięcia jego głębokiego rozładowania, firma Linde MH opracowała proces badania oparty na połączeniu pomiaru napięcia i natężenia prądu akumulatora. Precyzyjny wyświetlacz stanu akumulatora został przekształcony w indykator pozostałego czasu pracy pojazdu. Wskazuje on kierowcy co do minuty, na jak długo wózkowi starczy jeszcze energii do pracy, zanim baterię trzeba będzie wymienić lub naładować.
W wózkach widłowych z pełną kabiną, w nowej serii dodano elektryczny wiatrak, który podczas ładowania wyciąga wydobywające się gazy z baterii poprzez tyle wyloty w przeciwwadze w kontrolowany sposób. Oznacza to, że w trakcie ładowania nie jest już konieczne otwieranie drzwi czy pokrywy akumulatora. Teraz kierowca musi jedynie otworzyć tylną osłonę i podłączyć kabel do ładowania z wbudowanego prostownika do gniazdka wysokiego napięcia lub  prostownika zewnętrznego.
Pierwsza kontrola trakcji  seryjnej produkcji dla wózków widłowych zapewnia wysoki stopień bezpieczeństwa i niezawodną przyczepność nawet w złych warunkach pogodowych. System rozdziela siłę napędową z silnika elektrycznego indywidualnie na oba silniki i w ten sposób zapewnia optymalne parametry trakcji nawet, gdy tylko jedno koło ma przyczepność. Automatyczny hamulec ręczny uruchamia się szybko i sprawnie, kiedy kierowca opuszcza pojazd i utrzymuje go bezpiecznie na rampach czy pochyłościach. Gdy operator chce ponownie uruchomić pojazd, wystarczy wcisnąć pedał gazu i wózek płynnie rusza nie staczając się w dół. W przypadku awarii lub błędu kierowcy podczas jazdy pojazd zatrzyma się w kontrolowany sposób. Niweluje to ryzyko, że ładunek spadnie z powodu zbyt gwałtownego hamowania. Dodatkowe zabezpieczenia to System Wspomagania Kierowcy Linde, który automatycznie zmniejsza prędkość, kiedy kierowca pokonuje zakręt ze zbyt dużą prędkością oraz solidna, jasna a zarazem oszczędna technologia LED. W nowej serii wózków widłowych technologia ta jest użyta nawet w opcjonalnych reflektorach przednich i posiada żywotność szacowaną na 20 000 godzin. Zdwojone procesory sterujące zapewniają bezkompromisową niezawodność części elektronicznych. Wszystkie sygnały, które mogą mieć wpływ na bezpieczeństwo, odpowiadające na przykład za jazdę i udźwig, są wysyłane podwójnie, co oznacza, że procesory kontrolują siebie nawzajem. Jeżeli sygnały elektryczne różnią się od siebie, dana funkcja również zostaje zatrzymana w kontrolowany sposób.
Jak mądrze oszczędzać energię? Szukając odpowiedzi na to pytanie Linde MH wskazuje na dużą różnorodność nowej serii wózków widłowych. To przede wszystkim wybór właściwego pojazdu do danego zastosowania ma decydujący wpływ na optymalne zużycie energii. Powód: każdy kilogram pełnego ciężaru wózka ma znaczenia w procesie częstego przyśpieszania i hamowania. Im lżejszy jest wózek, tym oszczędniej wykorzystuje on zasoby. Oprócz właściwego wyboru modelu wózka widłowego, istnieje cały system który zapewnia ekonomiczne wykorzystanie zasobów. Z punktu widzenia projektowania, elementy zasilające sterowanie pojazdu umieszczone są w kompaktowej osi napędowej razem z silnikami napędowymi, a nie w przeciwwadze jak w przypadku konwencjonalnych wózków widłowych. Metry okablowania zostały zastąpione szynami zasilającymi. Krótkie odcinki zasilania nie tylko zapobiegają utracie energii, lecz zapewniają również wyjątkową kompatybilność elektromagnetyczną. Dodatkowo elektronika zasilająca wyposażona jest w najnowszą generację procesorów, która zapewnia najniższe możliwe rozproszenie energii. Inne cechy to precyzyjnie dopasowane sterowanie silnika i wysoka dynamika napędu. Nakładanie na siebie procesów pracy również może zostać wykorzystane do osiągnięcia wysokiego stopnia odzyskiwania energii w silniku podnoszącym i akumulatorze. W ten sposób na przykład energia generowana podczas hamowania może zostać wykorzystana w procesie podnoszenia.
Koleją korzyścią kompaktowej osi napędowej ze zintegrowanymi elementami zasilającymi jest przestrzeń, która została uwolniona w tyle pojazdu. Teraz został tam umieszczony wbudowany prostownik wysokiej częstotliwości. Z jednej strony umożliwia to ładowanie akumulatora w dowolnym miejscu, niezależnie od zasilaczy zainstalowanych na stałe. Z drugiej strony jest to efektywny sposób na uniknięcie uszkodzeń przy podłączaniu i uruchamianiu, które często powstają przy użyciu zasilaczy zewnętrznych. Automatyczne ładowanie akumulatora z kontrolą temperatury oraz automatyczna konserwacja i ładowanie wyrównawcze zapewniają mu wzorowe utrzymanie i pomagają w wydłużeniu jego żywotności. Operatorzy, którzy muszą wymienić akumulator mogą to zrobić na wiele różnych sposobów: pionowo za pomocą suwnicy, poziomo, używając wózka widłowego, wózka podnośnikowego lub poprzez hydrauliczną wymianę baterii.
Oprócz standardowych ustawień „trybu wydajnościowego,” nowe wózki widłowe posiadają dwa dodatkowe tryby pracy, które mogą być aktywowane w razie potrzeby. Przy użyciu „trybu ekonomicznego” można zmniejszyć dopływ mocy w celu ograniczenia zużycia energii. Z kolei uruchamiając  „tryb efektywności” udaje się osiągnąć najwyższy możliwy obrót magazynowy. Dla operatorów istotne jest to, że nawet w „trybie wydajnościowym” pojazdy stanowią wzorzec pod kątem wydajności pośród wszystkich wózków widłowych w tej klasie udźwigu.
Korzystne są także długie interwały serwisowe biorąc pod uwagę zasoby i niskie koszty utrzymania. Tak na przykład przerwy serwisowe następują co 1,000 mth, olej hydrauliczny należy wymienić po 6,000 mth, a wbudowane silniki trój-fazowe są bezobsługowe. Siedzenie wraz z pokrywą akumulatora odchyla się w prosty sposób zapewniając tym samym  łatwe przeprowadzenie codziennej kontroli baterii. Wygodny dostęp podczas prac serwisowych do istotnych komponentów zapewniają specjalne klapy serwisowe.