Linde

Linde MH na targach MobiliTec 2013

Zastosowanie technologii napędu wózków widłowych zamiast siły koni
Dla wielu turystów, przejażdżka karetą przez zabytkowe centrum jest ważną atrakcją podczas zwiedzania miasta. Ale właściwe utrzymanie koni do karety wiąże się ze znacznym wysiłkiem, kosztami oraz wymaga dużego doświadczenia woźnicy w kierowaniu zwierzętami w ruchu ulicznym. Karety od Aagland, wyposażone w technologię elektrycznego napędu od Linde Material Handling, dostarczają atrakcyjną alternatywę. Wiodący w Europie producent elektrycznych wózków z przeciwwagą zaprezentował taka karetę na targach MobiliTec po raz pierwszy.
Dzięki elektrycznemu napędowi od Linde E-Aaglander dostarcza pasażerom nowych doznań szybowania po drodze – bez zanieczyszczania środowiska.
Firma Aagland od jakiegoś czasu buduje karety, które nie są ciągnięte przez konie. Są one używane do zwiedzania centrów miast, na wycieczki krajowe lub jako transport oferowany przez hotele. W przeszłości, karety z trzema lub pięcioma miejscami siedzącymi miały być napędzane przez silniki wysokoprężne. Jesienią ubiegłego roku na targach SPS IPC Drives w Norymberdze, firma Aagland dowiedziała się o technologii elektrycznych napędów od Linde i zdecydowała się na współpracę z jednostką Electronic Systems & Drives (ES&D), która jest częścią producenta wózków przemysłowych New Business & Products.
Jednostka ES&D skorzystała z doświadczenia Linde Material Handling w projektowaniu oraz produkcji systemów napędu elektrycznego, który jest dostępny dla zewnętrznych dostawców – na przykład w postaci gotowych zestawów eco-KIT, które oferowane są w trzech wariantach S, M i L z odpowiednio maksymalną mocą silnika 16, 32 i 50 kW. We współpracy z Aagland, inżynierzy z ES&D stworzyli E-Aaglander, karetę takiego samego typu, która może przewieźć do pięciu pasażerów. Teraz eco-KIT S zastępuje zarówno konie, jak i silnik wysokoprężny. Składa się on z asynchronicznego silnika z maksymalną mocą 16kW i momentem obrotowym 70 Nm, który zamontowany jest na tylnej osi karety, tak jak moduł mocy, jednostka sterująca LINC1 i sterownik centralny od Linde. Wszystkie podzespoły napędu pochodzą z masowej produkcji firmy przeznaczonej dla przemysłowych wózków, które potwierdziły swoją wartość wiele razy.
E-Aaglander używa baterii 48V 400Ah, która wystarcza na 8 godzin pracy zanim konieczne będzie jej ładowanie. Pojazd osiąga maksymalną prędkość 20km/h, co pozwala pasażerom cieszyć się widokiem. Wszystko czego potrzebuje kareta do jazdy to kierowca z normalnym prawem jazdy.
Linde i Aagland zaprojektowali E-Aaglander'a w ciągu kilku miesięcy. Richard Gebert, partner zarządzający jest zadowolony z rezultatu. „Od czasu kiedy pozbyliśmy się dźwięku silnika wysokoprężnego nasz nowo zaprojektowany pojazd spełnia również obietnicę ze sloganu Aaglander ‘Luksus powolności’. W ten sposób pasażerowie doświadczają zupełnie nowego doznania szybowania po drodze – bez emisji zanieczyszczeń”, wyjaśnia to koncepcję, która kryje się za tym pojazdem.
Nawet podczas przygotowań do prezentacji pojazdu na targach MobiliTec, Aagland otrzymał wiele zamówień na elektrycznie napędzaną karetę. Hotelarze, organizatorzy wydarzeń i gminy są zachwyceni tym pojazdem. W kolejnym etapie, Linde i Aagland wyposażą dwuosobową karetę typu “Duc” również w napęd elektryczny.