Linde

Projekt H2IntraDrive w fabryce BMW

Fabryka BMW w Lipsku otrzymała zasilane wodorem wózki przemysłowe oraz ciągniki od Linde Material Handling do użytku przy produkcji BWM


Flota czterech ciągników oraz pięciu wózków przemysłowych z hybrydowym napędem zasilanym ogniwami paliwowymi będą wykorzystywane do dostarczania części do produkcji nadwozi BMW. System hybrydowy zasilany ogniwami paliwowymi zastosowany
w tych pojazdach można tankować zaledwie
w ciągu kilku minut.

 
Linde Material Handling przekazał do fabryki BMW w Lipsku, flotę czterech ciągników oraz pięciu wózków przemysłowych z hybrydowym napędem zasilanym ogniwami paliwowymi. W ramach projektu badawczego finansowanego przez niemieckie Federalne Ministerstwo Transportu, te wózki zasilane są wodorem „z zielonym certyfikatem” i będą wykorzystywane do dostarczania części do produkcji nadwozi BMW i. Katedra Przepływu Materiałów i Logistyki na Uniwersytecie Technicznym w Monachium ocenia testy terenowe, które mają miejsce w rzeczywistych warunkach produkcyjnych.
 
„Ogniwa paliwowe dominują jako kluczowa technologia napędu w intralogistyce.
Z napędem H2IntraDrive robimy ważny krok w kierunku stworzenia przemysłowych wózków zasilanych wodorem przygotowane do produkcji na skalę przemysłową”, podkreślił Theodor Maurer, CEO w Linde Material Handling przy okazji przekazywania wózków. Cykle ładowania, wymiany baterii i konserwacja akumulatorów
kwasowo-ołowiowych wymagają stosunkowo długich przestojów dla konwencjonalnych wózków, a tym samym zmniejszają ich wydajność. Natomiast system hybrydowy zasilany ogniwami paliwowymi zastosowany w tych pojazdach można tankować zaledwie w ciągu kilku minut i wymaga on stosunkowo niewielkiej konserwacji. Otrzymany dłuższy czas pracy wózków i ciągników bez przestojów jest szczególnie korzystny przy pracy wielozmianowej.  Dodatkowo, energia odzyskana podczas hamowania magazynowana jest w akumulatorze litowo-jonowym systemu hybrydowego i wykorzystywana ponownie podczas dużego obciążenia, podczas gdy ogniwo paliwowe dostarcza podstawową energię.
Ich celem jest, aby technologia napędu wodorowego była gotowa do produkcji na skalę przemysłową - przedstawiciele partnerów projektu H2IntraDrive i władze sponsorujące: Dr. Veit Steinle (szef Departamentu Polityki i Infrastruktury Ochrony Środowiska, Niemieckie Federalne Ministerstwo Transportu) , Theodor Maurer (Prezes Linde Material Handling), Prof. Dr. Willibald A. Günthner (fml Chair, TU Monachium), Dr. Michael Ströbel (Menadżer planowania strumienia wartości Painted Body, Grupa BMW).
Kierownik zakładu Dr. Milan Nedeljkovic powiedział: “Zrównoważony rozwój jest głównym priorytetem dla BMW i. Odnosi się to zarówno do produktu oraz do sposobu w jaki jest wytwarzany. Dlatego pojazdy zasilane wodorem „z zielonym certyfikatem” są idealne dla fabryki BMW w Lipsku.” Tam też, przy linii produkcji karoserii, została zainstalowana pierwsza w Niemczech, stacja tankowania wodoru wewnątrz budynku. Linde Gas skonfigurowało infrastrukturę i zapewniło dopływ wodoru wytwarzanego z odnawialnych źródeł. Katedra FML na Uniwersytecie Technicznym w Monachium będzie oceniać równowagę ekologiczną
i efektywność ekonomiczną pojazdów napędzanych ogniwami paliwowymi użytkowanych
w codziennym życiu. Federalne Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Rozwoju Miast wspiera projekt badawczy w ramach Narodowego Programu Innowacji dla wodoru
i technologii ogniw paliwowych (NIP), przeznaczyło na ten cel kwotę 2,9 mln EUR
Linde Material Handling przekazał pięć wózków przemysłowych FC i FC 35 25, a także, cztery ciągniki P30 FZ do fabryki BMW w Lipsku, które będą wykorzystywane do dostarczania części do produkcji nadwozi BMW i.
Energia odzyskana podczas hamowania magazynowana jest w akumulatorze litowo-jonowym systemu hybrydowego i wykorzystywana ponownie podczas dużego obciążenia, podczas gdy ogniwo paliwowe dostarcza podstawową energię.