Linde

Rozwiązania hybrydowe rekomendowane dla wózków widłowych

Linde Material Handling prezentuje łagodny, hybrydowy wózek widłowy.
Wypuszczenie hybrydowego wózka widłowego będzie pierwszym krokiem Linde Material Handling na drodze wdrażania innowacyjnych rozwiązań napędowych.

Pojazd koncepcyjny, który zostanie zaprezentowany w Hanowerze na targach CeMAT 2008 opiera się na wózku z napędem diesel’a serii 39x, o udźwigu do 3.5 tony. Do silnika spalinowego dodany został silnik elektryczny, który może pracować jako starter i jako generator (Generator Electric Motor Starter (GES) System). Poprzez połączenie technologii spalinowych i elektrycznych zużycie energii może być zredukowane o 25 procent w zależności od sposobu użytkowania. Dodatkową korzyścią jest także to, że emisje spalin są znacznie zredukowane przy jednoczesnym wzroście wydajności maszyny.
 
Wózek hybrydowy zaprezentowany w Hanowerze na targach CeMAT 2008 opiera się na wózku z napędem diesel’a Linde H35, o udźwigu do 3.5 tony. Do silnika spalinowego dodany został silnik elektryczny, który może pracować jako starter i jako generator.  
W wybranych rozwiązaniach hybrydowych Linde Material Handling wewnętrzny silnik spalinowy ciągle stanowi podstawę układu napędowego wózka. Dodatkowa energia dostarczana jest przez motor synchroniczny, litowo-jonową baterię 400 V oraz specjalny systemem zarządzania energią. Aby zaoszczędzić paliwo, wewnętrzny silnik spalinowy automatycznie się wyłącza, gdy wózek znajduje się w stanie spoczynku. Gdy jazda jest wznowiona, silnik automatycznie się włącza (Automatic Start & Stop). Ponieważ wózki są na biegu jałowym do 30% czasu operacyjnego, oszczędności na paliwie są znaczne.
System odzyskiwania energii działa na tej samej zasadzie – energia hamowania przetworzona jest w energię elektryczną i przechowywana w akumulatorze. Takie „doładowanie” aktywnie wzmacnia silnik spalinowy dzięki systemowi GES, zwłaszcza gdy wózek potrzebuje dużej dawki mocy, jak w momentach przyspieszenia oraz przy podnoszeniu ładunków.

Wewnętrzny silnik spalinowy jest silnikiem typu SDI o mocy 30 kW, wyprodukowanym przez Volkswagen Industrial Engines. Osiąga on prędkość 190 obrotów/min. z maksymalnym momentem obrotowym 120 Nm. Elektryczny silnik wspierający ma moc 13.2 kW (przy 2100 obrotów/min) i maksymalny moment obrotowy 200 Nm.

„Wymagania dla napędu hybrydowego w wózku są bardzo korzystne” – mówi Udo Herrmann, Dyrektor Przedprodukcji Linde. Dzieje się tak, ponieważ w przeciwieństwie do samochodów, wózki operują w bardzo dynamiczny sposób: często hamują i startują. Dlatego też warto wykorzystywać system odzyskiwania energii. Na dodatek, wysokie poziomy energii wymagane są tylko przez chwilę, gdy pojazd przyspiesza i gdy podnosi ładunek. Ponieważ silnik elektryczny ma na biegu jałowym wysoki moment obrotowy, warto, aby uzupełniał wtedy wewnętrzny silnik spalinowy. Równocześnie moc silnika spalinowego może być zmniejszona, gdyż jest on wspomagany przez silnik elektryczny. Dodatkowa zaleta napędów hybrydowych polega na tym, że wózek może być na biegu jałowym bardzo długo (do 30% czasu operacyjnego).

Koncepcja napędu hybrydowego przyczynia się do realizacji każdego z trzech celów strategii zarządzania Linde PureMotion®. Człowiek zyskuje na czystszym i zdrowszym miejscu pracy, środowisko zyskuje na redukcji emisji CO2 i na oszczędniejszym zużyciu surowców energetycznych. Dla operatorów zaś, wózki hybrydowe oznaczają znacznie lepszą wydajność energetyczną oraz lepsze działanie przy mniejszych kosztach.