Linde

Nowe pociągi logistyczne

Linde Material Handling przedstawia systemy pociągów logistycznych oparte na koncepcji pociągu z wagonikami
Podczas tegorocznego „World of Material Handling” – spotkania dla klientów odbywającego się w Mainz w Niemczech, Linde Material Handling zaprezentowało dwa nowe rozwiązania opracowane dla pociągów logistycznych. Linde Logistic Train i Linde Factory Train przeznaczone są do nowoczesnego, cyklicznego przepływu towarów w fabrykach. Oba systemy charakteryzuje elastyczność zwiększająca znacząco komfort pracy.
Podczas World of Material Handling Linde zaprezentowało dwa nowe rozwiązania zastosowane w pociągach logistycznych. Linde Logistic Train (z tyłu na zdjęciu) i Linde Factory Train (na pierwszym planie zdjęcia) zostały zaprojektowane z myślą o nowoczesnym, cyklicznym przepływie towarów w fabrykach. Oba systemy są bardzo elastyczne i zwiększają komfort pracy
Zsynchronizowaną formę dostaw na produkcji zapoczątkował przemysł motoryzacyjny. Pociągi logistyczne Linde nie potrzebują wiele miejsca do pracy, dlatego są coraz częściej stosowane w różnych dziedzinach przemysłu. Pociągi składają się z kompaktowego ciągnika, z uciągiem mieszczącym się w zakresie 5-6 ton, a także z jednego lub wielu wagoników i/lub modułów.
Linde Logistic Train (pociąg logistyczny Linde) przeznaczony jest do stosowania w halach o dobrej powierzchni. Wagoniki zaprojektowano modułowo, ponadto każde koło jest amortyzowane za pomocą sprężyn, co amortyzuje wszystkie wstrząsy wynikające z nierówności podłoża.
Zarówno Linde Logistic Train, jak i Linde Factory Train, cechuje zupełnie nowy design oraz wysoki poziom stabilności i zwrotności. Co więcej, w przeciwieństwie do większości dostępnych tego typu rozwiązań, oba pociągi logistyczne posiadają niezależnie sterowane koła, dzięki czemu doskonale nadają się do przewozu zapakowanych towarów.
Linde Logistic Train (pociąg logistyczny Linde) przeznaczony jest do stosowania w halach o dobrej powierzchni. Wagoniki zaprojektowano modułowo, ponadto każde koło wyposażone jest w sprężynę, co amortyzuje wszystkie wstrząsy wynikające z nierówności podłoża. Połączenie tych dwóch cech umożliwia stabilną i płynną jazdę. Jednak ze względu na średnicę kół, wynoszącą 200-250 mm, możliwości zastosowania Linde Logistic Train na zewnątrz są bardzo ograniczone. Wraz z wprowadzeniem nowej serii zwiększona została oferta wagoników. Dodatkowo, do ramy typu C, ramy z mostem lub platformy, dostępne są nowe rozwiązania zarówno dla wagoników, w tym dla wagonu z mostem bez funkcji podnoszenia, jak i dla ram z półkami rolkowymi. Najczęściej stosowany typ wagonika, czyli wagonik z ramą typu C, może mieć teraz różne wymiary. Dzięki temu możliwe jest zastosowanie jednego lub dwóch zestawów wideł, europalet, półpalet, podwójnych europalet czy palet przemysłowych. Co więcej, ruchome widły ułatwiają operatorowi załadunek i rozładunek towarów. Kolejną zaletą Linde Logistic Train jest płaska konstrukcja, która pozwala na transport elementów wystających nawet poza obrys ramy. Każdy wagonik może posiadać skrętne koła sterowane mechanicznie bądź elektrycznie, w przypadku sterowania elektrycznego skrętne są 4 koła, a w przypadku sterowania mechanicznego – 2 koła. Wagoniki mogą być też wyposażone w 2 koła podporowe i 2 koła stałe.‌ Wagoniki, które nie są wyposażone w system podnoszenia, posiadają funkcję blokady półki rolkowej.
Wraz z wprowadzeniem nowej serii pociągów logistycznych wzbogacona została oferta wagoników. Dodatkowo, do ramy typu C, ramy z mostem lub platformy, dostępne są nowe rozwiązania, zarówno dla wagoników, w tym dla wagonu z mostem bez funkcji podnoszenia, jak i dla ram z półkami rolkowymi.
Siłowniki mechaniczne są bezobsługowe i służą do podnoszenia półek rolkowych (maksymalny udźwig to 2000 kg). Aby zwolnić ramę z paletą rolkową, operator musi obniżyć ramę za pomocą przycisku znajdującego się na ramie wagonika lub korzystając z jednostki sterującej w ciągniku. Ze względów bezpieczeństwa, gdy rama z półką rolkową jest zwolniona, funkcja jazdy blokuje się automatycznie. W elementach łączących wagoniki nie ma luzu, dzięki czemu wózek nie zbacza z toru jazdy. 4-metrowy promień zawracania sprawia, że możliwe jest bezpieczne zawrócenie wózkiem w korytarzu o szerokości 2.3 m.
Linde zwraca szczególną uwagę na elastyczność proponowanych rozwiązań. Najczęściej stosowany typ wagonika, czyli wagonik z ramą typu C, może mieć teraz różne wymiary. Dzięki temu możliwe jest zastosowanie jednego lub dwóch zestawów wideł, europalet, półpalet, podwójnych europalet czy palet przemysłowych.
Linde Factory Train posiada niestandardową, modułową konstrukcję złożoną z: modułu wstępnego, jednego lub więcej modułów głównych i modułu końcowego. Rozwiązanie to pozwala mocować różne ramy pomiędzy dwoma standardowymi modułami obsługującymi ładunki. Poprzez odpowiednie zastosowanie ram typu: C, E, QS czy ramy z mostem można maksymalnie zniwelować powstające luzy. Ramy można wymieniać w dowolnym momencie – operator ma pełen wybór ram dobieranych w zależności od wymagań. Elektryczne funkcje modułów, tj. skręcanie, podnoszenie, obniżanie, są możliwe dzięki zastosowaniu sterownika CAN bus. W przeciwieństwie do Linde Logistic Train, Linde Factory Train doskonale nadaje się do transportu zewnętrznego odbywającego się między halami produkcyjnymi, gdzie powierzchnia często bywa nierówna. Jest to możliwe dzięki zastosowaniu odpowiedniego prześwitu pod wagonikami wyposażonymi w superelastyczne opony o średnicy 250 mm lub 360 mm. W tym pociągu logistycznym wiele uwagi poświęcono zabezpieczeniom przed czynnikami atmosferycznymi, a także ergonomicznej obsłudze. Operator może jedną ręką otworzyć automatyczne osłony zabezpieczające przed czynnikami atmosferycznymi, bez potrzeby rozwijania manualnego.
Linde Factory Train doskonale nadaje się do transportu zewnętrznego odbywającego się między
halami produkcyjnymi, gdzie powierzchnia często bywa nierówna. Jest to możliwe dzięki zastosowaniu odpowiedniego prześwitu pod wagonikami wyposażonymi w superelastyczne opony o średnicy 250 mm lub 360 mm.
Półki z ładunkiem są podnoszone za pomocą elektrycznego, bezstopniowego silnika podnoszenia. Sterowanie odbywa się za pomocą przycisków znajdujących się na wagoniku. Jeśli zaistnieje taka konieczność, można sterować wszystkimi funkcjami podnoszenia także za pomocą panelu sterującego znajdującego się w ciągniku. Funkcje automatycznej blokady ciągnika po opuszczeniu półek z ładunkiem i redukcji prędkości na zakrętach zapewniają bezpieczne operowanie ciągnikiem. Prędkość jazdy ciągnika pozostaje zredukowana aż do momentu wyprostowania osi w ostatnim module. Skręcanie ciągnikiem i utrzymywanie jak najmniejszego promienia skrętu jest możliwe dzięki uzyskaniu 120-stopniowego kąta skrętu z ładunkiem między dwiema półkami.
Dane takie, jak: warunki pracy, szerokość i nachylenie korytarza, typ magazynu (np. mroźnia, magazyn o czystej nawierzchni, przechowywanie żywności), a także wymiary, ciężar, kruchość i forma pakowania ładunku, determinują specyficzne ustawienia obydwu pociągów logistycznych Linde. Aby dopasować konkretny pociąg logistyczny do wymagań klienta, konieczne jest też określenie trasy przejazdu i wykonywanych operacji logistycznych.
Wraz z wprowadzeniem nowej serii pociągów logistycznych wzbogacona została oferta wagoników. Dodatkowo, do ramy typu C, ramy z mostem lub platformy, dostępne są nowe rozwiązania, zarówno dla wagoników, w tym dla wagonu z mostem bez funkcji podnoszenia, jak i dla ram z półkami rolkowymi.