Linde

Projekt ogniw paliwowych dla BMW

Linde Material Handling wyciąga pierwsze wnioski dotyczące projektu ogniw paliwowych dla BMW Group w Leipzig, Niemcy.

Na początku listopada, w niespełna rok po oficjalnym przekazaniu czterech wózków typu Tugger i pięciu wózków widłowych z napędem hybrydowym dla fabryki BMW Group w Leipzig, Linde Material Handling może wyciągnąć pierwsze wnioski. Zdobyte w ostatnich miesiącach doświadczenie pozwoliło nam na wykonanie kilku znaczących przeróbek, które pozytywnie wpłynęły na niezawodność wózków. Nasze przeróbki zyskały też uznanie Instytutu Obsługi Ładunków, Przepływu Towarów i Logistyki Uniwersytetu Technicznego w Monachium, który wspiera nasze prace nad projektem.

"Wózki przemysłowe z napędem hybrydowym stosowane do dostarczania części w fabryce BMW w Leipzig pracują w tych samych aplikacjach, co ich odpowiedniki z napędem elektrycznym (baterie kwasowo-ołowiowe)" – mówi Hannes Schöbel, Menadżer Produktu w Dziale Innowacji Napędów w Linde MH. "Naszym celem jest ciągła optymalizacja wózków i dalszy rozwój technologii stosowanej w wózkach przemysłowych na podstawie wiedzy i doświadczeniu zdobytym podczas realizacji tego projektu.
Na początku listopada, w niespełna rok po oficjalnym przekazaniu czterech wózków typu Tugger i pięciu wózków widłowych z napędem hybrydowym dla fabryki BMW Group w Leipzig, Linde MH formułuje pierwsze wnioski.
Wózki Linde stosowane w Leipzig, czyli E25 HL i Linde E35 HL o udźwigach kolejno 2,5 i 3,5 t, są wyposażone w 80-V system ogniw paliwowych.” Od początku projektu aż do teraz stopniowo optymalizowaliśmy nasze wózki" – mówi Mark Hanke, Dyrektor Działu Projektowania Wózków Przemysłowych w Linde MH. Dotyczy to m. in. aktualizacji wewnętrznego oprogramowania ogniw paliwowych. "Informacje o codziennej pracy wózków w BMW w Leipzig są dla nas niezwykle cenne, ponieważ uzupełniają dane, które zbieramy na podstawie wykonywanych u nas na miejscu testów" – mówi dalej Hanke. Instytut Obsługi Ładunków, Przepływu Towarów i Logistyki Uniwersytetu Technicznego w Monachium udokumentował efekty optymalizacji. "Na bieżąco analizujemy różne aspekty, w tym indywidualne zgłoszenia serwisowe i informacje o pracy wózka. Dzięki analizie powyższych parametrów, a także analizie kosztów serwisowania wózków, możemy określić "techniczną dostępność" wózków. Co więcej, opracowanie postępowania przy uzupełnianiu wodoru pozwoliło na określenie "dostępności operacyjnej" wózków przemysłowych" – tłumaczy Robert Micheli, współpracownik naukowy Profesora Willibald A. Günthnera Instytutu Obsługi Ładunków, Przepływu Towarów i Logistyki Uniwersytetu Technicznego w Monachium. "Dzięki doświadczeniu zdobytym podczas pracy nad projektem, nasz Instytut Obsługi Ładunków, Przepływu Towarów i Logistyki Uniwersytetu Technicznego w Monachium wraz z naszymi partnerami mógł opracować instrukcję stosowania wózków widłowych z napędem hybrydowym, której celem jest wsparcie przyszłych operatorów w zakresie operowania wózkiem, a także znajomości niezbędnej infrastruktury i pozwoleń.
Ponadto, projekt zyskał uznanie innych zainteresowanych stron z Leipzig. "Wielu klientów pytało nas właśnie o te wózki i wielu z nich było ciekawych tego, jak wygląda praca tychże wózków w fabryce BMW w Leipzig" – mówi Hannes Schöbel. "Wkrótce dostarczymy więcej modeli wózków wyposażonych w napęd hybrydowy do kolejnych klientów z branży motoryzacyjnej i logistycznej".
Grupa BMW, Linde Material Handling i Instytut Obsługi Ładunków, Przepływu Towarów i Logistyki Uniwersytetu Technicznego w Monachium w lecie 2013 otrzymali dofinansowanie od Ministerstwa Transportu i Infrastruktury na rzecz budowy floty wózków widłowych i wózków typu "tugger" z napędem hybrydowym. Projekt badawczy został dofinansowany łączna kwotą 2,9 mln euro (aż do kwietnia 2016 r.) jako część Krajowego Programu Rozwoju Technologii Wodorowej i Ogniw Paliwowych (NIP). Celem projektu jest rozwój wydajnych i przyjaznych środowisku napędów hybrydowych do pojazdów przemysłowych przy realnych warunkach produkcji tak, aby możliwa była produkcja seryjna. Program NIP zakłada przede wszystkim skupienie się na badaniach naukowych i rozwoju. Cały program podlega koordynacji NOW (Krajowa Organizacja Technologii Wodorowej i Ogniw Paliwowych, Nationale Organisation Wasserstoff- und Brennstoffzellentechnologie).