Linde

Li-ion wypuszczone na rynek

Elektryczne wózki widłowe o udźwigach od 1,4 do 1,8 t z bateriami litowo-jonowymi
Swój debiut miały w tym roku na wydarzeniu World of Material Handling (WoMH), a teraz pierwsze wózki czołowe z bateriami Li-ion od Linde zostały wypuszczone na rynek. Ich szczególną zaletą jest większa niezależność operatorów flot od zasilania maszyn – szczególnie w wielozmianowych aplikacjach. Korzyść ta wynika z wyższej gęstości energii i efektywności oddzielnych komór bateryjnych oraz z możliwości doładowywania w dowolnej chwili – wszystkie te czynniki znacznie wydłużają czas pracy wózka. Ponadto zainstalowany przez Linde wielostopniowy koncept bezpieczeństwa gwarantuje, że podczas używania wózków z bateriami Li-ion zarówno operator, jak i strefa magazynu pozostają bezpieczne.
Dla każdego z pięciu modeli wózków o udźwigach od 1,4 do 1,8 t dostępne są baterie o dwóch pojemnościach. Według Daniela Butte, Dyrektora Zarządzania Produktem w Linde MH, jeśli okazjonalne doładowywanie podczas pracy wózka jest możliwe, mniejsza bateria zazwyczaj wystarcza. W przypadku Linde E14 oraz E16C (compact) bateria posiada 13,1 kWh pojemności, a dla większych trzykołowych modeli, Linde E16, E18 oraz czterokołowego E16P, bateria ma pojemność 16,3 kWh. Gdy aplikacja wymaga ponadprzeciętnej wydajności lub pracy przez dwie zmiany, to polecanym wówczas rozwiązaniem jest wybór większych baterii o pojemnościach 39,2 kWh lub 45,7 kWh. W ofercie występują również ładowarki o dwóch mocach, które wraz z bateriami tworzą dopasowany, zamknięty system. „Moc ładowarki oraz pojemność baterii determinują szybkość ładowania baterii” – wyjaśnia Butte. „Pełne ładowanie zupełnie rozładowanej baterii o małej pojemności przy pomocy mocniejszej ładowarki trwa około 50 minut. Z kolei ładowanie największej baterii przy pomocy słabszej ładowarki może wynieść ponad 6 godzin”.
Wózki czołowe o udźwigach 1,4 do 1,8 tony z bateriami litowo-jonowymi wchodzą właśnie do sprzedaży. Ich szczególną zaletą jest większa niezależność operatorów flot od zasilania maszyn – szczególnie w wielozmianowych aplikacjach.
System dopasowany do pracy wózkami czołowymi
Klienci, którzy kupią wózek E14-E18 ION, otrzymają poparty certyfikatem CE kompletny system zawierający specjalnie dopasowany do wymagań danej aplikacji wózek z baterią, a wraz z dostarczaną przez Linde ładowarką korzyści płynące z nowej technologii baterii będą mogły być w pełni wykorzystane.
Po 2500 pełnych cyklach ładowania w dalszym ciągu zagwarantowane pozostaje przynajmniej 80% pojemności baterii. Co istotne, istnieje możliwość ładowania poprzez podpięcie zasilania z tyłu wózka. Rozległe zabezpieczenia i systemy pomiarowe to kolejne zalety. Zabezpieczenia te zaczynają się już w celach bateryjnych oraz modułach baterii i chronią przed uszkodzeniem w wyniku nadmiernego ciśnienia, przegrzania, jak i przeładowania lub głębokiego rozładowania. Dodatkową ochronę zapewnia zainstalowany czujnik wstrząsów, który monitoruje uderzenia w baterię i zabezpiecza przed jej niewłaściwym użyciem, a także opatentowany system, który konwertuje odzyskaną podczas hamowania energię w ciepło zamiast doładowywać baterię, gdy występuje ryzyko jej przeładowania.
Klienci, kupując wózek E14-E18 ION, otrzymają oznaczony certyfikatem CE kompletny system, który zawiera specjalnie dopasowany do wymagań danej aplikacji wózek z baterią, a razem z dostarczaną przez Linde ładowarką zalety wykonanej w nowej technologii baterii mogą być w pełni wykorzystane.
Obszerne testy potwierdzają niezawodność i bezpieczeństwo
Wózki jak zawsze przeszły przez wieloetapowe testy, jednak tym razem był to swego rodzaju debiut: „Po raz pierwszy testowaliśmy funkcjonalność oraz stabilność kompletnego systemu – elektrycznego wózka z baterią”, mówi Butte. Wyniki testu były znakomite: „Z bateriami Li-ion elektryczne wózki nie muszą być w dalszym ciągu zasilane z zewnątrz. Co innego w przypadku wózków wyposażonych w baterie kwasowo-ołowiowe, które w wyniku stałych wibracji mogą zostać uszkodzone”, stwierdza Butte. Ponadto wózek wyposażony w baterie Li-ion przeszedł test zderzeniowy, w którym maksymalnie załadowany 8-tonowy wózek czołowy poruszający się z pełną prędkością uderzył w bok 3-tonowego wózka elektrycznego. Widły nie przebiły się przez komorę baterii litowo-jonowej Linde.
Po udanych próbach przeprowadzonych przez Linde na własnym terenie, wózki zostały wysłane na testy do klientów z różnych gałęzi przemysłu. „Wszyscy klienci byli zachwyceni zaletami nowych baterii oraz całkowicie usatysfakcjonowani” – tak Butte reasumuje pierwsze informacje zwrotne z rynku. „Stała wydajność podczas pracy, czas uzyskany dzięki doładowywaniu, eliminacja wymian baterii oraz przestarzałych czynności obsługowych były jednymi z najczęściej przytaczanych korzyści”.