50 lat elektrycznych wózków widłowych firmy Linde Material Handling
E-wolucjaJest rok 1971: John Lennon wydaje hymn „Imagine”, a Ray Tomlinson wysyła pierwszy e-mail w historii. W tym samym roku firma Linde zaprezentowała na targach w Hanowerze swój pierwszy wózek widłowy E10 – E15 z napędem elektrycznym. „Imagine” staje się nieśmiertelnym hitem, a e-mail medium komunikacyjnym numer jeden. Elektryczne wózki widłowe Linde również mogą pochwalić się fenomenalną karierą. Początkowo stworzone wyłącznie jako bezemisyjna, przeznaczona do pracy wewnątrz pomieszczeń alternatywa dla ich spalinowych odpowiedników, wózki elektryczne szybko stały się istotnym elementem nowoczesnej intralogistyki, a firma Linde Material Handling zyskała rangę lidera rynku w tym segmencie.
Elektryczne wózki widłowe: krok za krokiem w kierunku perfekcji
Po roku 1971 elektryczny wózek widłowy – pierwotnie produkt niszowy – szybko zyskuje na znaczeniu. Głównym tego powodem jest szybkie upowszechnianie się dużych magazynów i centrów logistycznych. Stale rosnąca skala przepływu towarów w tych nowych węzłach logistycznych wymaga lepszych wózków widłowych do użytku w pomieszczeniach, które są zarówno wyjątkowo zwrotne, jak i precyzyjne w obsłudze. Jednocześnie innowacje techniczne pomagają stopniowo zmniejszać różnicę w wydajności w porównaniu z konwencjonalnymi, spalinowymi wózkami widłowymi. Pod względem udźwigu, prędkości podnoszenia i zdolności przeładunkowej modele elektryczne doganiają swoich spalinowych odpowiedników.
Przy opracowywaniu nowoczesnego elektrycznego wózka widłowego firma Linde od samego początku dąży do ciągłego doskonalenia maszyn. Pierwszym krokiem w tym procesie jest przede wszystkim zoptymalizowanie ich pod kątem użytkowania wewnątrz pomieszczeń dzięki zwiększeniu precyzji i zwrotności. Dlatego już pierwsze modele mają dwusilnikowy napęd na przednie koła, w którym dwa silniki elektryczne są zainstalowane na osi napędowej. Z ich pomocą wózki mogą skręcać dokładnie pośrodku osi napędowej. Na początku lat 80. w Aschaffenburgu wdrożono również technologię energoelektroniki, dzięki której silniki elektryczne mogą być sterowane znacznie precyzyjniej.
W 1994 roku pierwsze czterokołowe elektryczne wózki widłowe Linde zostają wyposażone w innowacyjną oś skrętną combi. Umożliwia ona maszynom skręcanie w miejscu i w obrębie własnych konturów. Zaledwie rok później na rynku pojawia się system Linde Load Control, który umożliwia precyzyjne sterowanie funkcjami masztu za pomocą joysticka – funkcja ta szybko staje się standardem w branży. W 1999 roku firma Linde dodaje do swojej oferty pierwszy model z silnikiem trójfazowym/asynchronicznym. Dla tego nowego napędu inżynierowie opracowują własne moduły mocy i sterowania, które łączą zalety wyższej wydajności z większą niezawodnością i wymagającymi zastosowaniami w obszarach zewnętrznych. Małe i niewymagające konserwacji dwa silniki, hydraulika podnoszenia i wszystkie elementy sterujące można połączyć w jeden podzespół – kompaktową oś napędową.
Kolejnym kamieniem milowym w 2002 roku jest przejście na silniki trójfazowe AC, dzięki którym elektryczne wózki widłowe firmy Linde w wielu obszarach dorównują wydajności wózków spalinowych.
1971: początek
Na rynku pojawia się model E10 – E15 – pierwszy elektryczny wózek widłowy Linde. Jego najważniejsze cechy: dwusilnikowy napęd na przednie koła, dwupedałowy system jazdy i centralna dźwignia sterująca. Ponadto model E10 – E15 automatycznie zmniejsza prędkość podczas pokonywania zakrętów, co jest obecnie absolutnym standardem w branży.
1982: najwyższy poziom komfortu
Firma Linde stale poprawia wygodę korzystania z elektrycznych wózków widłowych. Po raz pierwszy model E12 – E18 oferuje ergonomicznie zoptymalizowane stanowisko pracy, w którym siedzenie i kolumna kierownicy mogą być idealnie dopasowane do operatora.
1994: doskonała zwrotność
Wraz z modelem E20 – E30 Linde wprowadza dwie przełomowe innowacje: nowa oś skrętna combi umożliwia również czterokołowym wózkom widłowym skręcanie w miejscu, co znacznie poprawia ich zwrotność. Jednocześnie nowa odchylana kabina ułatwia dostęp do ważnych części wózka, zwłaszcza do baterii.
1995: pełna kontrola
Począwszy od serii E14 – E20, system Linde Load Control umożliwia elektryczne sterowanie funkcjami masztu za pomocą joysticka. Dzięki precyzyjnej obsłudze nowa technologia szybko staje się standardem w branży i wkrótce zostanie również zastosowana w spalinowych wózkach widłowych firmy Linde.
Elektryczne innowacje: energia na pokładzie
Dzięki serii elektrycznych wózków widłowych E20 – E50 firma Linde staje się w nowym tysiącleciu liderem rynku w Europie i kontynuuje rozwój technologiczny swoich e-modeli. Od 2000 roku można wymienić klasyczną baterię kwasowo-ołowiową na wodorowe ogniwo paliwowe, które jest teraz dostępne jako opcja dla wszystkich elektrycznych wózków widłowych Linde.
W 2006 roku firma Linde poszła o krok dalej i zaprezentowała nową e-sensację w postaci wbudowanego prostownika i kompaktowej osi napędowej. Od teraz, aby naładować baterię, wystarczy podłączyć wózek do odpowiedniego gniazda za pomocą kabla ładującego. Moc ładowania automatycznie dostosowuje się do danego typu baterii.
Wbydowany prostownik od firmy Linde to nowość w skali światowej. Firma zyskuje uznanie również dzięki swoim napędom litowo-jonowym. Ta innowacyjna technologia imponuje najlepszą koncepcją bezpieczeństwa oraz optymalną integracją wózka i baterii.
Wraz z wprowadzeniem na rynek w 2010 roku modeli o udźwigu od 2 do 5 ton zaprezentowane zostają kolejne innowacyjne funkcje, m.in. oś napędowa z redukcją drgań, automatycznie zaciągany hamulec ręczny, cyfrowy wskaźnik naładowania baterii i kontrola trakcji zapewniająca najlepszą przyczepność do podłoża.
2006: pierwszy na świecie wbudowany prostownik
2015: wyjątkowa moc
2016: dobra widoczność z przodu
Wraz z wprowadzeniem na rynek modeli Roadster E20 – E35 R firma Linde oferuje pierwsze w pełni zoptymalizowane pod kątem widoczności elektryczne wózki widłowe. Dzięki górnym siłownikom pochyłu masztu w wózkach tych można było zrezygnować z przednich słupków kabiny. Taka konstrukcja zapewnia operatorowi dobry widok na trasę i zwiększa bezpieczeństwo w codziennej pracy.
2017: rewolucja litowo-jonowa
2017: E12 – E20 mistrzem świata
Linde ma powód do świętowania: w 2017 roku z linii produkcyjnej zjechał wózek widłowy numer 111 111 z serii E12 – E20. Ze względu na swoją wszechstronność i niezawodność ten elektryczny wózek widłowy jest najlepiej sprzedającym się, a tym samym odnoszącym największe sukcesy na świecie wózkiem tego typu.
Linde tworzy e-technologię jak nikt inny
Firma Linde demonstruje swoję wiedzę w tym zakresie także w innych obszarach: Elektryczny gokart E1, opracowany na bazie oryginalnych podzespołów serii E20 – E50, w 2011 roku pobija rekord świata w dziedzinie przyspieszenia gokartów napędzanych elektrycznie – model ten rozpędza się od 0 do 100 km/h w 3,45 sekundy, wjeżdżając prosto do Księgi rekordów Guinnessa.
Elektryczna przyszłość
Elektryczne wózki widłowe już na stałe wpisały się w krajobraz branży. Rosnąca presja kosztowa, napięte terminy i trudne do oszacowania szczyty zamówień sprawiają, że niezbędna jest stała dostępność i elastyczne wykorzystanie. Ponadto istnieje pilna potrzeba stosowania bezemisyjnych układów napędowych, które w kontekście globalnego kryzysu klimatycznego umożliwią intralogistykę ukierunkowaną na zrównoważony rozwój.
Pod względem ekonomii, bezpieczeństwa i odpowiedzialności ekologicznej elektryczne wózki widłowe od dawna stanowią wzorzec dla kształtowania przepływu materiałów w przyszłości. Dzięki stale rosnącej wydajności i innowacyjnym systemom energetycznym, takim jak technologia litowo-jonowa, coraz częściej są w stanie w pełni zastąpić wózki z silnikami spalinowymi.
Firma Linde dowiodła tego w imponujący sposób już w 2015 roku, kiedy to na rynku pojawił się model E60 – E80, potężny elektryczny wózek widłowy o udźwigu do 8 ton.
Dziś firma Linde Material Handling może pochwalić się długą i pełną sukcesów historią elektrycznych wózków widłowych. Jako liderzy rynku i innowacji e-eksperci z Aschaffenburga postawili sobie za cel nie tylko kompleksową obsługę tego rynku, ale także jego dalsze rewolucjonizowanie. W związku z tym w połowie 2021 roku Linde Material Handling wprowadzi na rynek nową generację elektrycznych wózków widłowych. Podobnie jak w przypadku poprzedników po raz kolejny wyznaczymy standardy w branży w zakresie ergonomii, wydajności, bezpieczeństwa i łączności.
To, co najlepsze z obu światów: nowa generacja wózków widłowych z przeciwwagą
Kolejną dużą e-wolucję elektrycznego wózka widłowego firma Linde zaprezentuje z wykorzystaniem innowacyjnej platformy technologicznej. Nowa generacja wózków widłowych z przeciwwagą oznacza koniec konstrukcyjnego rozgraniczenia między wózkami elektrycznymi i spalinowymi. W przedziale udźwigu od 1,2 do 8 ton użytkownicy będą mogli w przyszłości swobodnie wybierać między napędem elektrycznym a silnikiem spalinowym. Nie ma różnic w wydajności. Dzięki tej innowacji firma Linde ostatecznie wkracza w nową erę elektrycznych wózków widłowych.
Więcej informacji na temat naszego cyfrowego wydarzenia można znaleźć tutaj .