W jaki sposób system Linde oparty na sztucznej inteligencji znacząco podnosi poziom bezpieczeństwa w firmie CEMEX
Przewidywanie podczas cofaniaDodatek ma znaczenie: dotyczy to nie tylko dodatków do materiałów budowlanych firmy CEMEX Admixtures, specjalisty w branży, ale także jej procesów intralogistycznych. W zakładzie w Salzkotten w Niemczech firma dodała do swojej floty wózków widłowych oparty na sztucznej inteligencji system Linde Reverse Assist Camera i znacznie zwiększyła w ten sposób poziom bezpieczeństwa podczas manewrów cofania.
Z której stronie nie patrzeć na ludzkie ciało, można śmiało stwierdzić, że jest ono cudem natury. Jest też jednak pewien punkt zgrzytu, dosłownie, a mianowicie dość ograniczona możliwość odwrócenia głowy, abyśmy mogli w pełni zobaczyć, co dzieje się za nami. Choć ten anatomiczny fakt jest pozornie mało istotny na co dzień, tak już podczas pracy logistyków zdecydowanie zyskuje na znaczeniu. „Bez względu na zwinność operatora i sprawność obsługi lusterek, podczas cofania wózkiem widłowym, zawsze istnieje ryzyko, że ktoś zostanie niezauważony” – mówi Roland Poppe, Manager Production Europe w firmie CEMEX Admixtures, specjalizującej się w produkcji dodatków do betonu.
Duży ruch na ograniczonej przestrzeni
Wizyta na miejscu w Salzkotten w Nadrenii Północnej-Westfalii: to właśnie tutaj firma CEMEX Admixtures GmbH produkuje różnorodne dodatki dla przemysłu materiałów budowlanych. Wózki z przeciwwagą są tu niezbędne – na przykład do załadunku i rozładunku około 20 samochodów ciężarowych dziennie. Według Rolanda Poppe proces ten z natury niesie ze sobą wiele potencjalnych zagrożeń: „Podczas cofania wymagana jest maksymalna koncentracja. Fakt, że po placu poruszają się niezwiązani z zakładem kierowcy samochodów ciężarowych, niekoniecznie musi oznaczać bezpieczne środowisko”. Z perspektywy wnętrza zakładu sytuacja jest niemniej wymagająca – szczególnie w obszarze napełniania, gdzie zakład produkcyjny opuszczają kontenery o masie do 1,4 tony. Karen Förster, Health and Safety Specialist, wyjaśnia: „Nasza lokalizacja jest nie tylko dość ograniczona przestrzennie. Na terenie zakładu przemieszcza się równolegle nawet jedenaście wózków widłowych. Dlatego szukaliśmy praktycznego i skutecznego rozwiązania, które sprawi, że cofanie będzie bezpieczniejsze, zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz zakładu”.
Sztuczna inteligencja widzi i myśli
Praktyczne i skuteczne – to właśnie potrzeba stworzenia takiego rozwiązania doprowadziła osoby odpowiedzialne w firmie CEMEX Admixtures do stworzenia Linde Reverse Assist Camera. Nazwa nie oznacza jednak zwykłej kamery cofania, a raczej inteligentny system wspomagania z algorytmami opartymi na sztucznej inteligencji – który potrafi odróżnić ludzi od obiektów w obszarze do 12 metrów za wózkiem widłowym. Jeżeli osoba wejdzie do wyznaczonej strefy lub już się w niej znajduje, system ostrzega wizualnie i akustycznie oraz w razie potrzeby zmniejsza prędkość jazdy wózka. Technologia ta jest specjalnie ukierunkowana na rozpoznawanie osób w odzieży roboczej i ochronnej.
Rozwiązanie Linde Reverse Assist Camera było, że tak powiem, kluczowym dodatkiem, którego brakowało w naszym portfolio produktów z zakresu bezpieczeństwa.
Karen Förster, Health and Safety Specialist w firmie CEMEX Admixtures GmbH
Sztuczna inteligencja widzi i myśli
Praktyczne i skuteczne – to właśnie potrzeba stworzenia takiego rozwiązania doprowadziła osoby odpowiedzialne w firmie CEMEX Admixtures do stworzenia Linde Reverse Assist Camera. Nazwa nie oznacza jednak zwykłej kamery cofania, a raczej inteligentny system wspomagania z algorytmami opartymi na sztucznej inteligencji – który potrafi odróżnić ludzi od obiektów w obszarze do 12 metrów za wózkiem widłowym. Jeżeli osoba wejdzie do wyznaczonej strefy lub już się w niej znajduje, system ostrzega wizualnie i akustycznie oraz w razie potrzeby zmniejsza prędkość jazdy wózka. Technologia ta jest specjalnie ukierunkowana na rozpoznawanie osób w odzieży roboczej i ochronnej.
Doposażony i dopasowany do potrzeb
„Po raz pierwszy zainstalowaliśmy system w jednym z naszych wózków widłowych Linde wraz z partnerem sieciowym Linde, firmą NEOTECHNIK Fördersysteme, i testowaliśmy go przez kilka tygodni”, relacjonuje Production Manager Roland Poppe. „W międzyczasie pracownik firmy NEOTECHNIK dostosował ustawienia dokładnie do naszych potrzeb na miejscu”. Kolejną szczególną cechą funkcji Linde Reverse Assist Camera jest jej indywidualna konfigurowalność: można zdefiniować dwie strefy ostrzegawcze – żółtą i czerwoną – co z kolei determinuje ostrzeżenie akustyczne. Ponadto, dzięki wyświetlaczowi w wózku widłowym (również z opcją doposażenia) operatorzy mogą zobaczyć obraz z kamery, na którym wykryte osoby są wyróżnione kolorem.
System Linde ostrzega dokładnie wtedy, kiedy powinien
W praktyce: w obecnej generacji wózków widłowych z przeciwwagą Linde obrazowanie działa już na fabrycznie dostępnym 7-calowym wyświetlaczu. Do każdej z dwóch stref ostrzegawczych można także przypisać określone ograniczenie prędkości. W 2022 r. pracownik magazynu w firmie CEMEX, Marcel Shabanaj, był jedną z pierwszych osób, które przetestowały rozwiązanie Linde Reverse Assist Camera. „Od razu spodobało mi się to, że system ostrzega mnie tylko wtedy, gdy faktycznie wykryje osobę za wózkiem widłowym. Ponadto nie słychać uciążliwego, ciągłego sygnału ostrzegawczego.”
Nasi pracownicy bardzo szybko z powodzeniem wdrożyli ten system: ponieważ sprawia, że praca jest bezpieczniejsza i spokojniejsza, ale także dlatego, że widzą, że inwestujemy w bezpieczeństwo i traktujemy je jako najwyższy priorytet.
Marius Jedrzejewski, kierownik zespołu produkcyjnego w firmie CEMEX Admixtures GmbH
Szeroki zakres technologii bezpieczeństwa
Oprócz nowego systemu także inne rozwiązania Linde, z których korzysta firma CEMEX Admixtures, poprawiają kwestię bezpieczeństwa: I tak modele Linde E20, Linde E30 i Linde H30 wyposażono poza funkcją Linde BlueSpot w system wspomagania Linde Safety Guard . Dzięki funkcji śledzenia pozycji wózków widłowych z centymetrową precyzją zapobiega on ich kolizjom, „W przypadku bardzo słabo widocznych obszarów w naszym zakładzie zdefiniowaliśmy także sześć stref ostrzegawczych, w których prędkość wózków widłowych jest automatycznie zmniejszana. Ponadto, gdy zbliża się jakiś wózek, diody LED w krytycznych punktach wyświetlają wyraźnie widoczne symbole ostrzegawcze na podłodze hali” – wyjaśnia Karen Förster, Health and Safety Specialist.
Historia sukcesu z kontynuacją
Inteligentny system Linde jest teraz instalowany nie tylko we wszystkich wózkach widłowych w Salzkotten. „W drugim kwartale 2023 roku dodatek ten trafi także do zakładów w Hiszpanii i Anglii” – potwierdza Roland Poppe, Production Manager odpowiedzialny za Europę. „Nie zdziwię się, gdy ostatecznie stanie się to nowym standardem w całym koncernie na całym świecie.”
CEMEX Admixtures GmbH
Firma CEMEX Admixtures GmbH to spółka zależna działającej na całym świecie firmy CEMEX SA de CV, od około 70 lat w Salzkotten w Nadrenii Północnej-Westfalii opracowuje i produkuje różnorodne dodatki dla przemysłu materiałów budowlanych. Do logistyki wewnątrzzakładowej wykorzystywane są wyłącznie wózki do transportu poziomego Linde, w tym łącznie jedenaście wózków widłowych z przeciwwagą, takich jak Linde E20, Linde E30 i Linde H30 na gaz. Dwa urządzenia ostatniego typu w 2024 r. również zostaną zastąpione przez elektryczne wózki widłowe Linde, a niezbędną energię elektryczną ma zapewnić zakładowa instalacja fotowoltaiczna. Zadaniem urządzeń pracujących w systemie jednozmianowym jest zaopatrzenie produkcji oraz załadunek i rozładunek samochodów ciężarowych. Wszystkie pojazdy są wyposażone w urządzenie do wysuwu wideł oraz w rozwiązania w zakresie bezpieczeństwa, takie jak Linde BlueSpot, Linde Safety Guard oraz Linde Reverse Assist Camera. Partner sieciowy Linde, NEOTECHNIK Fördersysteme, jest natomiast odpowiedzialny za serwis i doradztwo.