Schenker przejmuje pełną kontrolę nad flotą wózków widłowych
Wszystkie informacje bezpośrednio na smartfonieCyfryzacja zasadniczo zmieniła procesy logistyczne: floty wózków stały się inteligentne, maszyny komunikują się ze sobą, a kontrola danych poprawia przeładunek towarów. Dzięki innowacyjnemu systemowi zarządzania flotą Linde connect Pierre Cauwenbergh z DB Schenker ma pełną kontrolę nad flotą wózków widłowych w terminalu Lunda pod Sztokholmem.
„Wszyscy, którzy tu pracują, korzystają z Linde connect”, potwierdza.
DB Schenker Szwecja
DB Schenker to jedna z największych firm logistycznych świata oraz dostawca usług w zakresie transportu drogowego i kolejowego, międzynarodowego transportu morskiego i lotniczego, a także usług doradczych oraz rozwiązań magazynowych i logistycznych. Ze Szwecji transportowane są na cały świat wszystkie możliwe towary: od niewielkich płytek do olbrzymich części statków. Koncern Schenker został założony przez Gottfrieda Schenkera, którego koncepcja transportu zbiorczego, tzn. powiązanie poszczególnych przesyłek w jedną jednostkę transportową, przetrwała do dzisiaj. Szwedzka spółka DB Schenker jest spółką zależną niemieckiego koncernu państwowego Deutsche Bahn i zatrudnia 3500 pracowników w 25 okręgach w
całej Szwecji. Terminal Lunda jest największym tego typu obiektem spółki DB Schenker w Szwecji i stanowi istotny punkt węzłowy krajowego systemu terminali tej firmy.
Źródło: www.dbschenker.com
Pierre, specjalista ds. wózków przemysłowych i szkoleń w DB Schenker, doskonale zna wcześniejsze wersje systemu zarządzania flotą firmy Linde i wie, co oznacza on dla efektywności, bezpieczeństwa i opłacalności. Teraz we współpracy z Linde firma Schenker wykonała kolejny krok w rozwoju.
Schenker wymienia wszystkie wózki Linde z przeciwwagą używane w sztokholmskich terminalach towarowych i paczkowych należących do firmy na nowe wózki przemysłowe Linde. Proces rozpoczął się 1 listopada, gdy do pracy ruszyło ok. 30 wózków przemysłowych. Łącznie wymienionych zostanie 50 wózków przemysłowych, w tym wózki podnośnikowe i paletowe.
System Linde connect zainstalowano w 23 wózkach widłowych w terminalu Lunda – wszystkie są wyposażone w ogół dostępnych funkcji. Zalicza się do nich funkcja Access zarządzająca dostępem, uprawnieniami oraz osobistymi danymi logowania operatorów, a także narzędzie analityczne monitorujące wydajność floty, funkcja Crash detection, czyli elektroniczne monitorowanie uszkodzeń oraz funkcja kontroli bezpieczeństwa i codziennej inspekcji, jak wyjaśnia Magnus Ragnarsson, koordynator systemu connect w Linde.
Bezpieczeństwo w centrum uwagi
Dla Pierre'a Cauwenbergha taka szeroko zakrojona inwestycja firmy Schenker w system connect oznacza pełną kontrolę nad flotą wózków widłowych. W szczególności podkreśla on kwestię bezpieczeństwa.
„Na wypadek kolizji, która jest praktycznie nie do uniknięcia, mamy procedurę, której zawsze przestrzegamy. Najpierw sprawdzamy, jak czuje się operator maszyny. Czy znajduje się w szoku i wymaga interwencji medycznej oraz czy potrzebuje wolnego na resztę dnia? Potem sprawdzamy wózek oraz ładunek. Na tej podstawie sporządzamy bezpośrednio w systemie raport o zdarzeniu, który potem może stanowić źródło danych historycznych lub jest przydatny podczas oceniania”.
Czy efektywność przeładunku towarów wzrasta automatycznie, gdy wózki jeżdżą z większą prędkością?
„Ani trochę. Z jednej strony istnieje ryzyko wstrząsów i kolizji; a z drugiej wysoka prędkość uniemożliwia optymalną obsługę ładunku. Dzięki connect można to zmierzyć. Możemy zmierzyć produktywność przy określonej prędkości, następnie zmniejszyć prędkość wózka i powtórzyć pomiar po pewnym czasie. Zmniejszenie prędkości o kilka kilometrów na godzinę nie będzie mieć negatywnego wpływu na produktywność. Oznacza to niższą prędkość przy takiej samej produktywności, co pozytywnie wpływa na rentowność i bezpieczeństwo”.
Codzienna inspekcja ma miejsce zawsze przed udostępnieniem wózka operatorowi i odbywa się z wykorzystaniem czytnika zamontowanego na pojeździe.
Wartość pod względem ekonomicznym
„Po zainstalowaniu wszystkich dostępnych funkcji mam pełny obraz całej floty. Wiem, którzy operatorzy dysponują uprawnieniami do określonych wózków i – jak już wspomniano – w razie potrzeby mogę zmodyfikować prędkość maszyny. Ponadto otrzymuję wszystkie potrzebne raporty, dzięki którym widzę aktywny czas jazdy i wykorzystanie wózków oraz wiem, ile czasu spędziły one na jeździe do przodu lub do tyłu, czy wymiana baterii nastąpiła na czas, oraz znam wiele innych szczegółów”, wyjaśnia Pierre.
„Dzięki raportom mam rozeznanie, czy flota jest optymalnie dostosowana do naszej działalności. Czy mamy za mało czy też za dużo wózków albo czy potrzebujemy więcej wózków określonego typu? Raporty te są cennym narzędziem z punktu widzenia ekonomii, gdy planuję rozbudowę floty i ewentualne inwestycje. Na chwilę obecną nasza flota jest optymalna, ale to może, rzecz jasna, ulec zmianie”.
Zapytany, co na temat systemu connect sądzą operatorzy, Pierre odpowiada:
„System był testowany i oni wiedzą, o co chodzi. Nie odnotowałem żadnych obiekcji, a wręcz przeciwnie. System connect umożliwia spełnienie wymogów w zakresie uprawnień, a zmniejszenie liczby kolizji i wstrząsów oraz spokojny styl jazdy jeszcze bardziej zwiększają bezpieczeństwo. Uważam, że wszyscy rozumieją i doceniają, jakie znaczenie ma to dla ich pracy i bezpieczeństwa”.