eMission ZERO: Linde Material Handling dysponuje własną infrastrukturą wodorową
Produkcja wodoru na miejscuFaktem jest, że wodór stanowi istotny element miksu energetycznego przyszłości. Firma Linde Material Handling wcześnie dostrzegła tę zależność i zamknęła krąg przełomowym projektem: od maja 2023 r. na terenie zakładu w Aschaffenburgu ma miejsce produkcja wodoru z wykorzystaniem atestowanej zielonej energii, który potem służy jako paliwo do własnych pojazdów z ogniwami paliwowymi. Dzięki takiej wizji zastosowania, unikalnej w skali Niemiec, firma Linde po raz kolejny wykonuje pionierską pracę.
Dzięki infrastrukturze wodorowej Linde Material Handling nie tylko umacnia swoją pozycję lidera technologicznego – w ten sposób zdobywamy także kolejne cenne doświadczenia, z których bezpośrednio skorzystają nasi klienci.
Andreas Krinninger, prezes zarządu Linde Material Handling, członek zarządu KION GROUP AG
Od produkcji po tankowanie: tak działa infrastruktura wodorowa
- Zielony prąd: aby produkcja wodoru była całkowicie neutralna dla klimatu, firma Linde wykorzystuje wyłącznie certyfikowaną ekologiczną energię elektryczną, czyli energię pochodzącą ze źródeł odnawialnych, takich jak wiatr, słońce czy woda.
- Elektrolizer: dzięki wykorzystaniu ekologicznej energii elektrycznej, woda jest rozkładana w elektrolizerze na składniki takie jak tlen (O2) i wodór (H2). Następnie odbywa się suszenie pierwiastka gazowego, podczas którego jest on schładzany do -40°C.
- Sprężarka: aby późniejsze tankowanie wodoru było możliwe, należy go uprzednio sprężyć. Odbywa się to za pomocą sprężarki, która spręża go z 30 do 450 barów.
- Przechowywanie: wodór po sprężeniu idealnie sprawdza się podczas przechowywania. Odbywa się to w specjalnym module magazynowania ciśnieniowego, składającym się z dwóch sekcji, które są naprzemiennie napełniane i opróżniane.
- Dystrybutor: to tutaj wózki widłowe zasilane ogniwami paliwowymi tankują wodór. W przeciwieństwie do konwencjonalnych silników spalinowych, oprócz samego pistoletu należy podłączyć kabel do transmisji danych i wąż do odsysania wody.
- Pojazd: w ogniwach paliwowych wózków do transportu poziomego wodór ponownie reaguje z tlenem atmosferycznym, wytwarzając wodę, ciepło i energię elektryczną. Ta ostatnia magazynowana jest w baterii litowo-jonowej i wykorzystywana do napędzania wbudowanych silników elektrycznych.
Wrażenia z ceremonii otwarcia
Krótkie wyjaśnienie: to właśnie odbywa się w ogniwie paliwowym
Głównym hasłem opisującym działanie ogniwa paliwowego jest „spalanie na zimno”: podczas procesu elektrochemicznego tlen (O2) jako środek utleniający reaguje z rzeczywistym wodorem paliwowym (H2). W ten sposób powstaje duża ilość energii – w postaci ciepła i prądu, która z kolei wykorzystywana jest do napędzania urządzeń. Jedynym wytwarzanym produktem ubocznym jest woda (H2O), która jest ponownie odsysana z ogniwa paliwowego podczas tankowania.
Firma Linde Material Handling wprowadziła do produkcji seryjnej wózki z taką koncepcją napędu już w 2010 roku – jako pierwszy producent w Europie. Przez ten czas zdobyto cenne doświadczenie przy okazji realizacji wielu różnych zleceń dla klientów, co wpłynęło również na rozwój pierwszego, autorskiego hybrydowego systemu ogniw paliwowych Linde. Zaprezentowany po raz pierwszy na targach intralogistyki LogiMAT 2023 system Linde HyPower 24V Fuel Cell o napięciu 24 V i mocy 1,8 kW będzie początkowo stosowany w wózkach do komisjonowania i ciągnikach firmy Linde, a w przyszłości także w wózkach paletowych i podwójnego składowania. Większy, 48-woltowy system ogniw paliwowych jest obecnie w fazie projektowania (stan na maj 2023 r.).
Do 2030 roku chcemy oferować całą naszą flotę wózków widłowych z przeciwwagą do 8 ton z napędami na ogniwa paliwowe.
Stefan Prokosch, Senior Vice President Brand Management, Linde Material Handling
Te wózki widłowe z ogniwami paliwowymi zasilają flotę zakładu Linde
Firma Linde Material Handling wymieniła łącznie 21 wózków widłowych z przeciwwagą z silnikami spalinowymi w swojej flocie w głównym zakładzie w Aschaffenburg na przyjazne dla klimatu urządzenia zasilane ogniwami paliwowymi: dwanaście modeli Linde E50 o udźwigu 5 ton i dziewięć modeli Linde E35 o udźwigu 3,5 tony.
W kwestii bezpieczeństwa: wszystko działa jak należy
Przy opracowywaniu technologii bezpieczeństwa infrastruktury wodorowej Linde korzysta z kilku własnych rozwiązań. I tak na przykład moduł kontroli dostępu rozwiązania do zarządzania flotą Linde connect zapewnia, że tylko przeszkolony personel może wykonywać operacje tankowania. W tym celu pracownicy muszą dokonać identyfikacji przy dystrybutorze za pomocą chipa RFID, a program analizuje w tle niezbędne uprawnienia. System bezpieczeństwa Linde Safety Guard jest teraz używany do zapobiegania kolizjom pojazdów z infrastrukturą. Na dystrybutorze znajduje się tak zwana „Static Unit”, która komunikuje się ze swoim odpowiednikiem – „Truck Unit” – zlokalizowanym w wózkach widłowych. Komunikacja ta odbywa się przy użyciu zabezpieczonej przed zakłóceniami technologii ultraszerokopasmowej. Gdy urządzenie zbliży się do instalacji, Linde Safety Guard automatycznie zmniejszy maksymalną prędkość. Inna „Truck Unit” zainstalowana bezpośrednio na układzie ogniw paliwowych informuje układ paliwowy, jaki układ ogniw paliwowych znajduje się w danym pojeździe.
Jeśli chodzi o wydajność i działanie, absolutnie niczego nie pozostawiamy przypadkowi. Oczywiście instalacja i jej różne podsystemy są również regularnie konserwowane. W tym celu współpracujemy z regionalnym usługodawcą.
Franz Huber, Projectmanager Strategic Product Platforms CB-Energy
Czy wodór jest również opcją w przypadku mojej floty?
Szybkie tankowanie, bezemisyjna eksploatacja, czysta obsługa: z punktu widzenia intralogistyki wózki do transportu poziomego zasilane wodorem oferują cały szereg korzyści. Jednak technologia ta nie jest rozwiązaniem, które można wdrożyć uniwersalnie w tej samej postaci, ponieważ – jak w przypadku wszystkich innych systemów energetycznych – zawsze zależy od indywidualnych wymagań zastosowania i okoliczności. Dlatego firma Linde Material Handling stworzyła kompleksową usługę doradczą w sektorze energetycznym.
W kwestii wodoru – na prowadzeniu: Linde Material Handling w roli pioniera w branży
Temat wodoru w debacie publicznej nabrał tempa mniej więcej od momentu, gdy debata energetyczna uległa zaostrzeniu. I kwestia ta dosłownie dotyczyła wózków widłowych Linde już na przełomie tysiącleci. Wraz z firmą Siemens/KWU firma Linde zaprezentowała już w 2000 roku pierwszy w pełni funkcjonalny prototyp wózka widłowego z napędem na ogniwa paliwowe. Dziesięć lat później specjalista ds. przepływu towarów z Aschaffenburga wprowadził do produkcji seryjnej urządzenia na ogniwa paliwowe. Klienci mogą teraz wybrać ten system energetyczny jako rozwiązanie dostosowane do potrzeb ich firmy w przypadku około 80 procent serii Linde. Rozwiązanie jest dostępne dla wózków widłowych z przeciwwagą, ciągników i wózków wysokiego podnoszenia. Szczegółowe informacje na temat potencjalnych obszarów zastosowania takich pojazdów oraz raporty użytkowników można znaleźć na tej stronie.
Liczby, dane i fakty dotyczące infrastruktury wodorowej
- 100 kg wodoru: elektrolizer w zakładzie Linde może wyprodukować około 100 kg wodoru w ciągu 24 godzin. Jednak, aby eksploatować infrastrukturę w optymalnym zakresie wydajności, dzienna wielkość produkcji ograniczona jest do ok. 52 kg.
- 21 urządzeń: infrastruktura wodorowa zaopatruje w czystą energię 21 pojazdów z ogniwami paliwowymi we flocie zakładowej Linde.
- 100% certyfikowana ekologiczna energia elektryczna: energia elektryczna potrzebna do produkcji wodoru pochodzi w 100% ze źródeł odnawialnych, takich jak wiatr, słońce i woda.
- 213 ton CO2: projekt zmniejsza roczną emisję CO2 w Linde o około 213 ton.
- > 50 firm: oprócz Linde w tworzenie infrastruktury wodorowej zaangażowanych było około 50 innych firm.
- 2,8 miliona euro: firma Linde zainwestowała łącznie 2,8 miliona euro w utworzenie infrastruktury wodorowej.