Ta przeglądarka jest nieaktualna. Aby móc w pełni korzystać z naszej strony internetowej, przełącz się na inną przeglądarkę.

Test wytrzymałości wózka widłowego Linde Xi20 P w firmie Klingele Paper & Packaging

Maksymalna wydajność, kompaktowy załadunek
Elektryczny wózek widłowy Linde Xi20 P podczas pracy w firmie Klingele.

Lekkość czasem ciężko przychodzi: zespół ds. logistyki w firmie Klingele Paper & Packaging natychmiast podpisałby się pod tym stwierdzeniem. W fabryce tektury falistej w Delmenhorst lekki produkt każdego dnia rzuca wyzwanie załodze i wózkowi widłowemu. Pośrodku: nowy wózek widłowy Linde Linde Xi20 P z w pełni zintegrowaną baterią litowo-jonową.

Tektura falista na porządku dziennym – jeśli chodzi o przepływ towarów, to, co dzieje się w fabryce tektury falistej Klingele Paper & Packaging w Delmenhorst, to nie lada wyzwanie. „Z ośmiu godzin przypadających na zmianę nasi pracownicy spędzają tutaj, w magazynie wyrobów gotowych, czasami siedem i pół godziny na wózku widłowym” – mówi Logistics Manager Nicolai Leese, przedstawiając nam wstępny obraz tej wymagającej branży. Od 1955 roku firma produkuje w oddziale na miejscu m.in. pudełka z tektury falistej, które później wykorzystywane są jako opakowania zewnętrzne przez mleczarnie i producentów pasz dla zwierząt. Zapotrzebowanie na produkt opakowaniowy jest tak duże, że w ciągu 24 godzin trzeba przewieźć 1500 palet i załadować towar do 60–80 samochodów ciężarowych. Tym lepiej więc, że od połowy 2024 roku firma gruntownie testuje zupełnie nowego profesjonalistę w zakresie wydajności: elektryczny wózek widłowy Linde Xi20 P.

Nicolai Leese, Logistics Manager w firmie Klingele Paper & Packaging
Jeśli chodzi o urządzenia, nie ma miejsca na kompromisy: potrzebne nam są tempo, zwrotność, moc i wytrzymałość.

Nicolai Leese, Logistics Manager, Klingele Paper & Packaging, Delmenhorst

Film przedstawiający pracę wózka widłowego Xi20 P w firmie Klingele

Chaotyczna zasada magazynowania wymaga stale maksymalnej wydajności

Rozwińmy historię nieco szerzej: w magazynie wydawania towarów w Klingele zespół logistyki ma dwa główne zadania. „Po pierwsze: ciągły odbiór z produkcji. Zawsze robi to jeden operator na zmianę, a w zależności od obciążenia pracą angażujemy kolejnych. Pozostali koledzy zajmują się kompletacją. Zlecenia transportowe przydzielane są wózkom widłowym poprzez terminale RFID”, wyjaśnia Logistics Manager Nicolai Leese. Organizacja magazynu odbywa się przy tym według chaotycznej zasady. „W naszej branży często można spotkać zautomatyzowane magazyny wysokiego składowania”, mówi General Manager Patrick Ginter i dodaje: „Jednak chaotyczny magazyn blokowy obsługiwany przez RFID może zaoferować nam znacznie większą elastyczność, o ile można liczyć na wydajne, niezawodne i przede wszystkim dostępne wózki widłowe”.

Elektryczne wózki widłowe z technologią litowo-jonową są standardem od dawna

Chociaż w magazynie wyrobów gotowych w Delmenhorst początkowo stosowano urządzenia kwasowo-ołowiowe, obecnie firma całkowicie przestawiła się na wózki widłowe litowo-jonowe firmy Linde Material Handling. „Wcześniej w każdym wózku widłowym trzeba było przechowywać trzy baterie kwasowo-ołowiowe: jedną do jazdy, jedną do ładowania i jedną, która w międzyczasie mogła ostygnąć. Odejście od tej koncepcji było dla nas błogosławieństwem. Ma to związek z dostępnością, którą bez problemu osiągamy, regularnie ładując litowo-jonowe wózki widłowe i urządzenie zapasowe. Ale korzyści obserwujemy również w zakresie stałej wydajności i – dzięki łatwiejszej obsłudze – zwiększonego bezpieczeństwa pracy. Krótko mówiąc: wózki widłowe litowo-jonowe pracują po prostu znacznie lepiej”, podsumowuje Logistics Manager Nicolai Leese.

Linde Xi20 P: co sprawia, że elektryczny wózek widłowy jest tak wyjątkowy?

Ostatecznie słowo kluczowe „wydajność” prowadzi nas z powrotem do wspomnianego na początku modelu Linde Xi20 P. „Mamy tutaj zupełnie nową koncepcję wózka widłowego, zaprojektowaną z myślą o maksymalnej wydajności i ciągłej pracy – zgodnie z wymaganiami przepływu towarów w firmie Klingele” – mówi Stephan Pleus z firmy Willenbrock Fördertechnik w Bremie – partnera sieciowego Linde. Głównym tego powodem jest przemyślane połączenie baterii litowo-jonowej, technologii 90 V i nowo opracowanych synchronicznych silników reluktancyjnych. Te ostatnie są wyposażone także w innowacyjne systemy zarządzanie ciepłem, dzięki czemu komponenty zasilające zawsze pracują w idealnej temperaturze, nawet przy długotrwałych ekstremalnych obciążeniach.

Tutaj wydajność koresponduje ze stabilnością i zwrotnością

To, co brzmi dobrze na papierze, w rzeczywistości sprawdza się tak samo dobrze po trzech miesiącach testów u klienta z wykorzystaniem prototypu modelu Linde Xi20 P: „Linde Xi wykazuje dużą moc podczas jazdy. Zmiany kierunku są bardzo szybkie i można szybko poruszać się nawet na zakrętach”, opowiada koordynator zmiany Walter Lazar. Kolega z magazynu Matthias Harms również potwierdza, że wózek widłowy jest wyjątkowo stabilny: „Czasem jeździmy tu z trzema paletami na widłach. Mimo takiego obciążenia wózek Linde Xi pozostaje zawsze stabilny i można czuć się zupełnie bezpiecznie”. Równowaga między stabilnością i zwrotnością osiągana jest między innymi dzięki osi skrętnej Combi Linde. Dzięki temu wózek Linde Xi20 P, który firma Klingele testuje w wersji czterokołowej, oferuje niemal taką samą zwrotność, jak również dostępna wersja trójkołowa ze skrętną tylną osią.

Walter Lazar, koordynator zmiany, Klingele Paper & Packaging
Wózek widłowy Linde Xi20 P prowadzi się prawie jak gokart z widłami.

Walter Lazar, koordynator zmiany, Klingele Paper & Packaging, Delmenhorst

Linde Xi20 P również pod względem miejsca i komfortu stanowi klasę samą w sobie

Jeśli chodzi o zalety modelu Linde Xi20 P, zespół Klingele docenił także wysoką wydajność podnoszenia i opuszczania, która jest o 20 procent wyższa od średniej w branży. W przeciwieństwie do konwencjonalnych elektrycznych wózków widłowych bateria w modelach Linde Xi jest na stałe zintegrowana z wózkiem. Ponieważ klasyczna skrzynka na baterię nie jest już potrzebna, (obecnie większy) stopień do wsiadania można było umieścić niżej i zmienić położenie stanowiska roboczego operatora.

Magazynier Thomas Lüssen, który mierzy imponujące 2,04 m wzrostu, opowiada: „Wewnątrz mam znacznie więcej miejsca nad głową niż w moim poprzednim wózku widłowym. Przestrzeń na nogi również stała się większa, mimo że sam wózek jest bardziej kompaktowy. Uważam, że to znakomite rozwiązanie!” Pochwały dotyczyły także niskiego poziomu drgań podczas jazdy. Uzyskano go nie tylko dzięki amortyzowanemu fotelowi operatora, ale również specjalnym pierścieniowym łożyskom elastomerowym, dzięki którym maszt, oś napędowa i oś skrętna są oddzielone od chassis.

Podłoga w naszej hali jest całkiem nowa, jednak tu i ówdzie wykazuje nierówności. Dla Linde Xi20 P nie stanowi to żadnego problemu. Radzi sobie naprawdę ze wszystkim.

Thomas Lüssen, magazynier, Klingele Paper & Packaging, Delmenhorst

Czyli: wózek widłowy Linde Xi20 P spełnia wszystkie wymagania klienta

Zadowolony zespół, imponująca wydajność przeładunkowa, duża dostępność: biorąc pod uwagę to zestawienie, trudno się dziwić, że osoby odpowiedzialne w Klingele uważają prototyp Linde Xi20 P za model całkowicie spełniający wymagania branży.

General Manager Patrick Ginter podsumowuje wstępnie: „Jesteśmy zresztą już przekonani do technologii litowo-jonowej ze względu na jej wydajność, obsługę i kwestię zrównoważonego rozwoju. Dzięki modelom Xi firma Linde Material Handling stworzyła koncepcję wózka widłowego, która naprawdę odpowiada naszym specyficznym wymaganiom – zwłaszcza pod kątem szybkości i pracy ciągłej”.

Linde Xi20 P w firmie Klingele podczas pracy między dwoma regałami.

Klingele Paper & Packaging

Firma Klingele Paper & Packaging jest jednym z największych producentów papieru do produkcji tektury falistej i opakowań z tektury falistej w Niemczech. Z zakładu w Delmenhorst firma zaopatruje klientów w północnych Niemczech, Danii i Holandii w wysokiej jakości pudełka z tektury falistej, opakowania wycinane i wstępnie klejone pudełka składane o różnych rozmiarach. W wewnętrznym przepływie towarów na miejscu wykorzystywane są różne wózki widłowe firmy Linde Material Handling, w tym siedem wózków Linde E20 z bateriami litowo-jonowymi. Aby uzyskać optymalną, stałą kontrolę przepływów załadunkowych bez skoków obciążenia, firma polega również na rozwiązaniu Linde connect:charger. Za serwis i konserwację floty odpowiada partner sieciowy Linde – firma Willenbrock Fördertechnik z Bremy.