Nowy wózek V modular marki Linde przekonuje w firmie Richter + Frenzel.
V to siódme „O”Jak można dostarczyć odpowiedni produkt w odpowiedniej ilości i o odpowiedniej jakości, w odpowiedniej cenie i w odpowiednim czasie na odpowiednie miejsce? W przypadku eksperta w zakresie technik sanitarnych i domowych technik instalacyjnych Richter+Frenzel odpowiedź na szóste „O” logistyki jest jasna: Do tego potrzebne jest siódme „O” – odpowiedni sprzęt. Najmłodszy członek floty: nowy wózek do pionowego komisjonowania V modular firmy Linde.
Nowoczesne łazienki często mają w sobie coś minimalistycznego: Żadnych widocznych przewodów, syfonów czy zaworów odcinających; wszystko sprawia wrażenie uporządkowanego, przejrzystego i gruntownie zaprojektowanego. Jeśli jednak chcemy się dowiedzieć, jak wiele pojedynczych elementów kryje się za tym dziełem, musimy zapytać innych: na przykład specjalistów z branży sanitarnej od Richter+Frenzel. W bawarskim Reichertshofen ten renomowany dystrybutor hurtowy działający w obszarze technik sanitarnych i grzewczych prowadzi swój największy w Niemczech punkt przeładunku towarów – centrum logistyczne Południe (CLP).
Dzisiaj tu, jutro tam
„Na miejscu zarządzamy 30 000 metrów kwadratowych zadaszonej powierzchni magazynowej i kolejnymi 30 000 metrów kwadratowych na wolnym powietrzu”, opowiada kierownik ds. logistyki Thomas Bartels. Na potrzeby samych technik sanitarnych i instalacyjnych składujemy tutaj 30 000 różnych artykułów; do tego dochodzi jeszcze 5000 produktów przeznaczonych do segmentu budownictwa lądowego i inżynierii środowiska. W oddziale powstałym w 2019 r.jest duża różnorodność produktów, a to wielkie wyzwanie dla wewnątrzzakładowego przeładunku towarów: „Richter+Frenzel uważa się za ogniwo łączące zakłady przemysłowe i rzemieślnicze. Te drugie zamawiają produkty dla klientów i z reguły mają je u siebie lub na budowie następnego dnia rano – również w przypadku zamówień składanych do godziny 20”.
Przy naszej wyjątkowo szerokiej ofercie produktowej musimy po prostu piąć się w górę, co jest możliwe również dzięki technologiom firmy Linde.
Thomas Bartels, kierownik ds. logistyki CLP w Richter+Frenzel
Kompletacja odbywa się na wysokości do 8,50 m
Za logistycznym arcydziełem firmy Richter+Frenzel kryje się skomplikowany system, obejmujący łącznie jedenaście magazynów wysyłkowych (MW) w południowych Niemczech, skupionych wokół centrum logistycznego w Reichertshofen. „Nasze zadanie polega przede wszystkim na uzupełnianiu stanów magazynów wysyłkowych, np. szybko rotującymi produktami takimi, jak standardowe umywalki; ponadto kompletujemy też zamówienia klientów składane przez magazyny wysyłkowe”, wyjaśnia szef logistyki. Niezależnie od tego centrum logistyczne Południe (CLP) pełni funkcję magazynu wysyłkowego obsługującego region Ingolstadt. W związku z tym każdego dnia w Reichertshofen zbiega się ok. 40 tras pokonywanych przez ciężarówki. Aby umożliwić jak najszybszy transport towarów, zespół logistyczny kompletuje zamówienia miedzy innymi w liczącym osiem poziomów magazynie z szerokimi korytarzami – i to na wysokości wynoszącej nawet 8,50 m.
Rozdrobniony proces o dużym potencjale
Od chwili uruchomienia oddziału w 2019 r. firma używa do tych prac wózki do pionowego komisjonowania z ruchomą kabiną operatora V modular firmy Linde. „Urządzenie to doskonale sprawdziło się w naszych procesach typu człowiek do towaru realizowanych powyżej trzeciego poziomu magazynu i umożliwia pracowniom sprawne pobieranie towarów. Dlatego tym bardziej podekscytowała nas propozycja firmy Linde MH, aby wypróbować wózek testowy najnowszej generacji V modular”, opowiada Bartels. Anna Keilbach, kierownik produktu odpowiedzialna za tę kategorię urządzeń w Linde MH, dodaje: „Kompletacja zamówień to bardzo rozdrobniony proces, w którym nawet drobne udoskonalenia mogą mieć wymierne skutki: uproszenie pobierania towarów, poprawa bezpieczeństwa jazdy na zakrętach lub widoczności”.
W przypadku wózków V modular od Linde nazwa mówi sama za siebie
We wspomnianych obszarach nowa generacja wózków V modular firmy Linde określa nowe standardy, nie wspominając o bezkonkurencyjnej wysokości chwytania wynoszącej nawet 14,5 m. Jak mówi Keilbach, decydujące znaczenie ma również dostosowanie wózków V modular do indywidualnych wymagań, zupełnie jak w systemie modułowym. „W segmencie masztów typu triplex oferujemy dwie wersje: jedną z siłownikiem wolnego skoku wbudowanym w profil masztu oraz nową wersję bez wolnego skoku umożliwiającą szybsze wysuwanie masztu. Co więcej, nowy kolorowy wyświetlacz można montować zarówno po stronie masztu, jak i po stronie ładunku”, podkreśla Keilbach.
Tak powinno być – teraz i w przyszłości
Aktualnie (stan na listopad 2022) nowy model V modular marki Linde pracuje w Richter+Frenzel już ok. dziewięć miesięcy. Kierownik ds. logistyki operacyjnej Robert Heubeck opowiada, jak wózek poradził sobie w pracy trzyzmianowej: „Świetnie znamy poprzedni model, a to pozwala nam na bezpośrednie porównanie. Na przykład jeszcze bardziej zoptymalizowano widok przez maszt i ponad przeciwwagą. Do tego dochodzą nowe możliwości przechowywania w kabinie. Dzięki temu operator ma jeszcze większą swobodę ruchów”. Ponadto, jak opowiada pracownik zajmujący się kompletacją Tobias Hadwiger, boczne bariery przechylne zapewniają poczucie bezpieczeństwa podczas pracy na dużych wysokościach. Nic dziwnego, że zgodnie z jednogłośną opinią wszystkich zaangażowanych stron hale Richter+Frenzel staną otworem dla nowych wózków Linde V modular również po zakończeniu testów praktycznych.
Dzięki poprawionej widoczności nowy wózek V modular od Linde umożliwia pracownikom bezpieczniejsze manewrowanie.
Robert Heubeck, kierownik ds. logistyki operacyjnej CLP w Richter+Frenzel
Richter+Frenzel GmbH + Co. KG
Firma Richter+Frenzel GmbH + Co. KG to wiodący w Niemczech dystrybutor hurtowy działający w obszarze technik sanitarnych i grzewczych oraz budownictwa lądowego i inżynierii środowiska. Założone w 1885 r. przedsiębiorstwo zatrudnia obecnie ok. 4500 osób w 180 oddziałach; ponadto Richter+Frenzel prowadzi 70 sklepów BäderStores oraz 160 sklepów ProfiStores obsługujących wyspecjalizowane zakłady rzemieślnicze. Sercem logistyki w obszarze południowych Niemiec jest otwarte w 2019 r. Centrum Logistyczne Południe zlokalizowane w bawarskim Reichertshofen w pobliżu Ingolstadt. Ok. 200 pracowników pracujących w systemie trzyzmianowym kompletuje tam towary dla jedenastu powiązanych magazynów wysyłkowych, wykorzystując wyłącznie technologię intralogistyczną Linde Material Handling. Na miejscu działa ok. 75 wózków jezdniowych wyprodukowanych przez specjalistę w zakresie przepływu towarów z Aschaffenburga, w tym cztery wózki V modular do kompletacji w szerokich korytarzach na wysokości wynoszącej maks. 8,50 m.