Modele Xi firmy Linde w teście wydajności
Nowa mistrzowska klasaDziennikarz branżowy i ekspert w dziedzinie wózków widłowych Theo Egberts przetestował nowe elektryczne wózki widłowe z przeciwwagą Xi16 i Xi20 P firmy Linde Material Handling. Jego ocena: modele pod każdym względem imponują wyjątkowymi osiągami i niespotykanym komfortem jazdy w zakresie udźwigu od 1 do 2 ton. W ten sposób podnoszą poprzeczkę na nowy poziom.
Zastrzeżenie: Wszystkie zdjęcia zostały użyczone nam przez Andersoma Testinga, Theo Egbertsa i Marka Dohmena.
Co wyróżnia idealny elektryczny wózek widłowy z przeciwwagą? Wysoka wydajność, niskie koszty eksploatacji i maksymalny komfort jazdy – to prawdopodobnie byłyby odpowiedzi większości operatorów. Nowe modele serii Xi firmy Linde doskonale spełniają dokładnie te wymagania, jak potwierdza znany tester wózków widłowych Theo Egberts w raporcie dla magazynu branżowego „Logistics Inside”.
Jeszcze przed oficjalnym wprowadzaniem ich na rynek Theo Egberts miał okazję poddać dwa wózki widłowe z serii Xi szeroko zakrojonym testom praktycznym, aby ocenić wydajność, ergonomię i efektywność energetyczną nowych modeli w porównaniu ze średnią rynkową. Testom poddany był trójkołowy wózek widłowy Linde Xi16 o udźwigu 1,6 tony oraz czterokołowy wózek widłowy Linde Xi20 P do maks. obciążenia wynoszącego 2 tony, z osią skrętną Combi od Linde.
Modele te wchodzą w skład nowej serii elektrycznych wózków widłowych z przeciwwagą w zakresie udźwigu od 1 do 2 ton, do której należą także wysokowydajne wózki widłowe Xi10 – Xi20 oraz klasyczne elektryczne wózki widłowe E14 – E20.
Asortyment obejmuje łącznie 26 wariantów modeli i oferuje różnorodny zakres pojemności baterii, wariantów udźwigu, rozmiarów chassis i wariantów osi skrętnej, dzięki którym modele E14 – E20 i Xi10 – Xi20 można precyzyjnie dostosować do wszelkich wymagań dotyczących ich zastosowania. Ponadto do wyboru są także różne opcje energetyczne: sprawdzone baterie kwasowo-ołowiowe, wysokowydajna technologia litowo-jonowa lub innowacyjne systemy ogniw paliwowych.
Dzięki serii Xi Linde po raz kolejny wyznacza standardy w klasie kompaktowej o udźwigu do 2 ton.
Theo Egberts, dziennikarz branżowy i ekspert w dziedzinie wózków widłowych
Co wyróżnia modele Xi testowane przez Theo Egbertsa: są wyposażone w trwale zintegrowaną baterię litowo-jonową, co eliminuje potrzebę stosowania zajmującej miejsce skrzynki baterii. Dzięki temu firma Linde mogła znacznie zwiększyć przestrzeń na nogi w nowym wózku widłowym. Udało się także wyraźnie powiększyć i obniżyć stopień do wsiadania. „Dzięki integracji baterii litowo-jonowej wózki widłowe oferują znacznie więcej przestrzeni i komfortu niż konkurencja”, podsumowuje Theo Egberts.
Komfort jak nigdy dotąd
„Przestrzeń na nogi jest naprawdę bardzo duża. Stopień do wsiadania ma odczuwalnie większe wymiary i jest nisko osadzony, co zwiększa wygodę. Oba aspekty, których dotychczas nie można było spotkać w tej klasie wózków widłowych”, mówi z uznaniem Theo Egberts. A to nie wszystko: także elementy obsługowe zostały konsekwentnie zoptymalizowane pod kątem ergonomii. Centralnym elementem jest bezstopniowo regulowany podłokietnik ze zintegrowanym systemem Linde Load Control. Umożliwia intuicyjne i wygodne sterowanie wszystkimi funkcjami. Praktyczne detale, takie jak różnorodne schowki na przybory, dopełniają przemyślanej ogólnej koncepcji.
Theo Egberts zauważa również pozytywne strony konsekwentnie rozwijanej koncepcji kabiny. Stylistyka wnętrza wózków widłowych Xi jest identyczna jak we wszystkich nowych wózkach widłowych z przeciwwagą Linde o udźwigu do 5 ton. Jest to cecha zapewniająca wysoką rozpoznawalność w miejscu pracy i znacznie ułatwiająca operatorom przesiadanie się pomiędzy wózkami widłowymi różnych klas udźwigu.
Jednak atuty nowych wózków widłowych Linde kryją się również pod maską. Wyjątkowa wydajność nowych wózków widłowych Xi opiera się na szeregu innowacji technicznych. Poziom napięcia 90 V zintegrowanej baterii litowo-jonowej w połączeniu z wydajnymi synchronicznymi silnikami reluktancyjnymi odpowiada za maksymalną moc elektryczną, gwarantując w ten sposób niezmiennie wysoką wydajność nawet w ekstremalnych warunkach.
Niezrównane prędkości
Wózków widłowych można używać w trzech różnych ustawieniach produktywności: wydajność, efektywność i ekonomiczność. Według Theo Egbertsa w trybie wydajności testowane wózki widłowe osiągają „wyjątkową prędkość jazdy, sprintu i podnoszenia”, zapewniając w ten sposób najwyższą produktywność, która obecnie nie ma sobie równych. Theo Egberts uważa, że nawet w trybie ekonomiczności, przy najniższym ustawieniu wydajności, wózki te nadal osiągają ponadprzeciętną produktywność.
Pomimo wyjątkowej wydajności zużycie energii Xi jest nadal na poziomie średniej rynkowej lub nawet niższe – jak entuzjastycznie stwierdza tester wózków widłowych, patrząc na dane. Aby dostosować wózki widłowe do różnych zadań, dostępne są baterie o różnej pojemności do 32 kWh, w zależności od profilu zastosowania. „Przy największej pojemności baterii bez problemu można pracować przez osiem godzin” – stwierdzono w teście. Ładowanie odbywa się za pomocą klasycznych ładowarek Linde lub poprzez zintegrowaną ładowarkę pokładową.
„Dzięki serii Xi Linde po raz kolejny wyznacza standardy w klasie kompaktowej o udźwigu do 2 ton”, jak podsumowuje Theo Egberts. „Nigdy wcześniej wózki widłowe tej klasy nie były tak przestronne pod względem dostępnego miejsca, tak wydajne pod względem produktywności i tak kompleksowo zmodernizowane w porównaniu z poprzednimi modelami”. Dzięki tak licznym atutom Linde po raz kolejny podnosi poprzeczkę. Ekspert potwierdza, że nowe wózki widłowe Xi imponują pod każdym względem.