Autonomiczne roboty mobilne (AMR) stają się coraz ważniejsze w nowoczesnej intralogistyce. Samojezdne wózki platformowe są wykorzystywane do całkowicie lub częściowo zautomatyzowanego transportu towarów, gdzie odczuwalnie zwiększają efektywność magazynów i krytycznych punktów logistycznych. Ich niewielka wysokość konstrukcyjna umożliwia wjeżdżanie pod stelaże transportowe i wózki bądź podnoszenie palet ze stojaków transferowych, aby następnie samodzielnie przetransportować je w określone miejsce. Samodzielnie wykrywają i omijają elastyczne przeszkody na trasach. Roboty AMR wykorzystują umieszczone na podłodze kody QR lub laserową technologię geonawigacji. Dzięki autonomicznym transporterom C-MATIC i C-MATIC HP firma Linde Material Handling oferuje kompaktowe modele AMR do zautomatyzowanego przepływu materiału.
Wydajny transport materiałów przez autonomiczne roboty mobilne
Dzisiejsza intralogistyka w coraz większym stopniu wykorzystuje procesy standardowe, w których towary są wielokrotnie transportowane na krótkich i średnich trasach na dokładnie określone pozycje. Autonomiczne roboty mobilne znacznie zwiększają efektywność tych procesów. Odciążają pracowników od powtarzalnych zadań transportowych, skracają trasy pokonywane pieszo („Goods to Person”), zwiększają zdolność przeładunkową i obniżają do minimum liczbę błędów i wypadków. Dzięki swojej kompaktowości i zwrotności nie zajmują więcej przestrzeni niż transportowany ładunek i mogą działać efektywnie również w miejscach o ograniczonej przestrzeni. Dają się bezproblemowo integrować z istniejącymi procesami i sprawnie współpracują z innymi automatycznymi komponentami w magazynie.
Zależnie od modelu autonomiczne roboty mobilne mogą przemieszczać ładunki wynoszące maks. 1500 kg na przejazd transportowy. Ładunek może być podnoszony razem ze stołami transportowymi, które C-MATIC jest w stanie odebrać, po czym odłożyć w dowolnym miejscu. Możliwy jest również transport pomiędzy statycznymi stacjami przeładunkowymi lub przenośnikami taśmowymi. Dzięki nowoczesnej technologii zabezpieczeń transportery AMR można stosować również w otoczeniach magazynowych o dużym nasileniu ruchu oraz intensywnie użytkowanych strefach załadunku. Różne czujniki stale monitorują otoczenie pojazdu w celu uniknięcia kolizji oraz zapewnienia bezpieczeństwa ruchu. Dzięki temu autonomiczne roboty mobilne mogą współpracować z ludźmi i innymi pojazdami nawet na ograniczonej przestrzeni.
Platformowy robot mobilny C-MATIC sprawdza się szczególnie podczas poziomowego transportu materiałów na ograniczonych przestrzeniach. Ładunek jest podnoszony razem ze stołami transportowymi, pod które C-MATIC jest w stanie podjechać, i odkładany w dowolnym miejscu. Możliwy jest również transport pomiędzy statycznymi stacjami przeładunkowymi lub przenośnikami taśmowymi. W zależności od modelu C-MATIC obsługuje ładunki o masie 600, 1000 lub 1500 kg.
Autonomiczny robot mobilny Linde C-MATIC HP przemieszcza ciężary do 1000 kg na wózkach transportowych, pod które jest w stanie podjechać, na średnich i długich odcinkach – bez konieczności stosowania infrastruktury stacjonarnej. Dzięki zaawansowanej technologii wizyjnej potrafi także podjąć nieprawidłowo ustawione ładunki, adaptując się w czasie rzeczywistym, a także samodzielnie omijać niespodziewane przeszkody. Dzięki laserowej nawigacji konturowej ten robot doskonale nadaje się również do eksploatacji mieszanej z innymi pojazdami.
Bezpieczne, solidne, wydajne. Właściwości modeli AMR firmy Linde
Autonomiczne roboty mobilne firmy Linde to kompaktowe, a jednocześnie wydajne pojazdy, które umożliwiają całkowitą lub częściową automatyzację procesów magazynowych. Oto najważniejsze właściwości produktów w skrócie.
Bezpieczeństwo
Dzięki listwie stykowej na całym obwodzie roboty C-MATIC zapewniają maksymalne bezpieczeństwo podczas skrętów w miejscu oraz podczas cofania. Za pomocą skanerów laserowych autonomiczne roboty mobilne stale monitorują otoczenie, co umożliwia szybkie reagowanie na przeszkody takie jak ludzie czy pojazdy. Nie ma przy tym znaczenia, czy przeszkody się poruszają, czy nie. Dzięki przetwarzaniu danych w czasie rzeczywistym pojazdy dostosowują prędkość do aktualnej sytuacji lub pozostają w miejscu tak długo, aż osoby i pojazdy opuszczą strefę zagrożenia. Dodatkowo bezpieczeństwo zwiększają łatwo dostępne wyłączniki awaryjne po obydwu stronach pojazdu.
Obsługa
C-MATIC nawiguje w oparciu o kody QR rozmieszczone na podłodze wzdłuż tras i zapisane jako punkty orientacyjne na mapie cyfrowej. Dostępne dodatkowo stoły transportowe również mają kody QR umożliwiające robotom C-MATIC identyfikację transportowanych towarów oraz ich przyporządkowanie do określonego miejsca składowania lub odkładania. C-MATIC HP znajduje drogę za pomocą geonawigacji, która nie wymaga żadnej dodatkowej infrastruktury. Rozwiązanie to umożliwia szybkie dopasowanie do nowych tras i otoczeń. W razie zmiany lokalizacji pojazd z łatwością mapuje otoczenie od nowa. Ponadto modele HP potrafią samodzielnie omijać przeszkody.
Wydajność
W przypadku obydwu typów nawigacji oprogramowanie oblicza optymalną trasę dla każdego pojazdu. Umożliwia również właściwe ułożenie nośnika ładunku, np. w celu prawidłowego odkładania materiału na maszyny. Dzięki inteligentnemu sterowaniu flotą pojazdy przemieszczają się automatycznie do stacji samodzielnego ładowania przy niskim poziomie naładowania baterii.
Serwis
Dzięki niezawodnej technologii i solidnym komponentom autonomiczne roboty mobilne firmy Linde zapewniają wysoką dostępność pojazdów, utrzymując koszty serwisowania na niskim poziomie przez cały cykl życia. Autonomiczne wózki platformowe zostały opracowane zgodnie z zasadą „Design to Service”. Dzięki temu technicy serwisowi mają szybki dostęp do wszystkich istotnych komponentów technicznych i mechanicznych.
Właściwy produkt do każdego zadania. Wyposażenie specjalne AMR do doskonałych procesów magazynowych
Do autonomicznych robotów mobilnych firmy Linde dostępne są różne wersje wyposażenia specjalnego, zależnie od obszaru zastosowania i wymagań użytkowników.
Adapter
Na potrzeby bezpośredniego transportu palet autonomiczne roboty mobilne AMR firmy Linde można wyposażyć w opcjonalne płyty adapterów. Są one dostępne dla modeli C-MATIC 10 i 15 i mają udźwig do 1500 kg. Umożliwiają osiągnięcie wysokości przekazywania od 320 do 730 mm.
Stoły transportowe
Stoły transportowe, pod które podjeżdżają urządzenia, umożliwiają standaryzowaną i elastyczną obsługę ładunku. Na stołach można transportować towary zarówno na paletach, jak i bez palet. Kod QR na spodzie stołów umożliwia precyzyjną identyfikację ładunku, a także efektywne śledzenie i zarządzanie.
Automatyczna stacja ładowania
Gdy poziom naładowania baterii pojazdu jest niski, autonomiczny robot mobilny automatycznie wyszukuje stację ładowania i samodzielnie przeprowadza proces ładowania. Czas pełnego naładowania wynosi ok. 1,5 godziny. Stacja ładowania umożliwia ładowanie kilku pojazdów AMR tego samego typu.
Jakby za sprawą magii. Rozwiązania automatyzacji firmy Linde
Autonomiczny ciągnik Linde P-MATIC holuje ładunki o masie do 5000 kg i jest przeznaczony np. do pracy w halach produkcyjnych zakładów przemysłowych. Najlepiej nadaje się do zaopatrzenia produkcji, usuwania odpadów czy holowania większych ładunków.
Autonomiczny wózek podnośnikowy L-MATIC idealnie nadaje się do odkładania i pobierania towaru na niewielkich wysokościach oraz do przewożenia ładunków.
Autonomiczny wózek podnośnikowy Linde L-MATIC HD to większy brat L-Matic’a. Nadaje się doskonale do unoszenia średnio ciężkich ładunków i pracy na większych wysokościach. Zależnie od modelu może transportować ładunki o masie do 2 ton i operować nimi w regałach o wysokości maks. 3,20 m.
L-MATIC AC firmy Linde to autonomiczny wózek podnośnikowy o konstrukcji z przeciwwagą. Dzięki brakowi podpór umożliwia przenoszenie ładunków na zamkniętych nośnikach, np. w transporcie poprzecznym europalet, i nadaje się szczególnie do odbioru towarów na stanowiskach przekazywania, pod które nie da się podjechać, takich jak przenośniki. Transportuje ładunki do 1200 kilogramów i umożliwia dostęp do regałów o wysokości 1,60 metra.
Autonomiczny wózek wysokiego składowania R-MATIC radzi sobie z ładunkami do 1600 kg i nadaje się do odkładania i pobierania towaru na wysokości do 11 metrów.
Autonomiczny mobilny robot transportowy Linde C-MATIC HP przemieszcza samoczynnie ciężary do 1000 kg na średnich i długich odcinkach, bez konieczności stosowania infrastruktury stacjonarnej.
FAQ – często zadawane pytania dotyczące autonomicznych robotów transportowych
Czym są autonomiczne roboty mobilne (AMR)?
Autonomiczne roboty mobilne (AMR) to inteligentne, samojezdne pojazdy transportowe. Rejestrują środowisko pracy i potrafią samodzielnie po nim nawigować. Nadają się do całkowitej lub częściowej automatyzacji standardowych procesów podczas transportu towarów i tym samym zwiększają efektywność magazynów i centrów logistycznych.
Jak działają autonomiczne roboty mobilne (AMR)?
Autonomiczny robot mobilny (AMR) może przenosić towary z punktu A do B bez interwencji człowieka. Zależnie od modelu AMR wykorzystują do orientacji różne technologie, jak np. nawigacja prowadzona po torze za pośrednictwem kodów QR czy geonawigacja laserowa. Autonomiczne roboty mobilne są z reguły pomyślane jako kompaktowe wózki platformowe. Dzięki niewielkiej wysokości konstrukcyjnej mogą wjeżdżać bezpośrednio pod stelaże transportowe i wózki bądź podnosić palety ze stojaków transferowych, aby potem samodzielnie przetransportować je w określone miejsce.
Gdzie stosuje się autonomiczne roboty mobilne (AMR)?
Zazwyczaj autonomiczne roboty mobilne (AMR) stosuje się w logistyce i w warunkach przemysłowych do automatyzacji procesów dostawczych i transportowych. Zależnie od modelu są w stanie przemieszczać ładunki o masie od 600 do 1500 kg. Nadają się nawet do eksploatacji mieszanej, w ramach której uczestniczą w złożonych procesach wraz z ludźmi i innymi pojazdami.
Kiedy AMR (autonomiczny robot mobilny) uważa się za autonomiczny?
Pojazdy AMR zalicza się do rozwiązań autonomicznych, gdy wykonują czynności samodzielnie, bez ingerencji człowieka. Zadania jednak muszą być wcześniej znane i jasno zdefiniowane. Sterowanie AMR odbywa się za pomocą różnych metod: w niektórych oprogramowanie sterujące jest zainstalowane bezpośrednio w pojeździe, w innych roboty są zintegrowane z centralnym systemem sterowania, który koordynuje zlecenia i oblicza optymalne trasy dla każdego zadania.
Jakie zalety mają autonomiczne roboty mobilne (AMR)?
Autonomiczne roboty mobilne (AMR) zwiększają zdolność przeładunkową i skracają czas obsługi towarów. Jednocześnie redukują liczbę błędów i wypadków i minimalizują szkody osobowe czy uszkodzenia towarów i infrastruktury. AMR są kompaktowe i zwrotne, ponieważ nie zajmują więcej przestrzeni niż transportowane nośniki ładunków. Oznacza to, że zapewniają maksymalną efektywność również na ograniczonych przestrzeniach. Poza wysoką efektywnością kosztową, AMR rozwiązują również problem niedoborów personelu, umożliwiając wykorzystanie pracowników w innych miejscach do czynności generujących wartość dodaną. Roboty można z łatwością integrować z istniejącymi procesami oraz dostosowywać do lokalnych wymagań pod względem ilości i wyposażenia.
W jaki sposób autonomiczne roboty mobilne (AMR) mogą zoptymalizować łańcuchy dostaw?
Największy przyrost wydajności AMR osiągają w obszarach, w których jednostajne zadania magazynowe i transportowe powtarzają się w sposób ciągły. Samojezdne roboty odciążają pracowników od monotonnych zadań transportowych, które nie generują żadnej wartości dodanej. Można zintegrować je z logistyką magazynową w całodobowym trybie wielozmianowym, a niewykorzystany personel skierować do innych, generujących zyski prac. Ponadto roboty zapewniają większą przejrzystość przepływu towarów oraz możliwość lepszej kontroli.
Jakie zadania wykonują autonomiczne roboty mobilne (AMR)?
Możliwości zastosowania AMR są praktycznie nieograniczone. Roboty są szczególnie popularne w zastosowaniach przemysłowych, jak np. transport magazynowy lub zaopatrzenie linii produkcyjnych. Zyskują też coraz większe znaczenie w logistyce i intralogistyce.
Bezobsługowy i wydajny: Autonomicznie działający wózek wysokiego podnoszenia K-MATIC firmy Linde bezpiecznie i efektywnie transportuje palety w magazynie wysokiego składowania.
Event Linde Open Days 2024 odbył się w dniach 2-3 października 2024 w Platformie Logistycznej Linde MH Polska w Mirkowie. Na powierzchni ponad 3500 m² gościliśmy zaproszonych Klientów z całej Polski. Mieliśmy przyjemność zaprezentować najnowsze rozwiązania, które wyznaczają przyszłość intralogistyki i rewolucjonizują zarządzanie przestrzenią magazynową.
Duża przeciwwaga: zautomatyzowany wózek wysokiego podnoszenia L-MATIC AC firmy Linde Material Handling podnosi i transportuje zamknięte palety bez pomocy operatora.
Prosto nie zawsze znaczy banalnie. Dowodem tego może być projekt automatyzacji wdrożony przez Linde Material Handling dla BASF, oparty na systemie bez kierowcy. Projekt obejmował integrację elastycznego i skalowalnego rozwiązania Logistics 4.0 w celu optymalizacji wydajności i bezpieczeństwa.
Linde oferuje elastyczne rozwiązania, które mogą być idealnie dopasowane do specyficznych wymagań w celu ekonomicznej automatyzacji dosłownie wszystkiego: od pojedynczych etapów procesu aż do skomplikowanych przepływów materiałów.
Ekonomiczne i bezpieczne: wózki autonomiczne z serii MATIC od firmy Linde Material Handling pracują przy wykorzystaniu technologii geonawigacji od Balyo.
Wózki VNA zostały zaprojektowane tak, aby sprostać wyzwaniom pracy w wąskich korytarzach roboczych, zapewniając szczególnie bezpieczną obsługę w tych wyjątkowo ograniczonych przestrzeniach.
Dzięki autonomicznym pojazdom z serii MATIC firma Linde Material Handling zawsze oferuje odpowiedni autonomiczny wózek widłowy (AGV). Pojazdy wykonują zadania transportowe stosownie do życzeń klientów. Niemal każdy wózek jezdniowy obsługiwany ręcznie nadaje się do pracy automatycznej oraz jako AGV.
Najciekawsze równania to te z wieloma niewiadomymi. Taka sytuacja miała miejsce w rozdziale „Automatyzacja” w katalogu specyfikacji technicznej firmy Franz Veit z branży papierniczej. W jaki sposób można niezawodnie realizować zadania transportowe na produkcji i w magazynie przy nieustannie zmieniających się warunkach ramowych?