Autonomiczne wózki widłowe (AGV)
Automatyczna jazdaBezzałogowy pojazd transportowy to sterowany automatycznie, samojezdny środek transportu obsługiwany bez udziału człowieka. Służy do transportu materiałów za pomocą aktywnych lub pasywnych urządzeń podnoszących – zarówno przez holowanie, jak i przenoszenie.
Autonomiczne wózki widłowe (AGV) odgrywają coraz większą rolę w nowoczesnej intralogistyce. Określenie to oznacza system, w skład którego wchodzą bezzałogowe pojazdy transportowe (FTF), sterowanie podstawowe, zespoły komunikacji danych oraz stacje ładowania. Bezzałogowe pojazdy transportowe (FTF) mają szeroki zakres zastosowania w systemach AGV. Kluczową kwestią jest przenoszenie towarów z punktu A do B bez interwencji człowieka i zastąpienie transportu, który nie generuje wartości dodanej.
AGV zapewniają szereg korzyści w codziennych operacjach magazynowych. Odciążają pracowników od powtarzalnych zadań transportowych, zapewniają optymalną stabilność procesów i ograniczają liczbę błędów i wypadków w magazynie. Dzięki autonomicznym pojazdom z serii MATIC firma Linde Material Handling oferuje systemy AGV spełniające niemal wszystkie wymagania klientów. Częścią tej oferty jest odpowiednie urządzenie.
Poprawna nawigacja: sposób działania pojazdów AGV
Jako element bezzałogowego systemu transportowego samojezdne pojazdy muszą poruszać się szybko i bezpiecznie w całym otoczeniu magazynowym. W tym celu dostępne są dwa rodzaje technologii nawigacji.
- Nawigacja prowadzona po torze W tym przypadku pojazdy FTF odnajdują drogę dzięki pomocom wizualnym lub śladom magnetycznym. Za pomocą tej metody czujniki autonomicznych pojazdów logistycznych nawigują do wybranego celu. Ten rodzaj prowadzenia po torze wymaga perspektywicznego planowania. Firmy muszą rozważyć z wyprzedzeniem, jak ma wyglądać idealna sieć tras: ich późniejsza modyfikacja często jest związana z wysokimi kosztami.
- Geonawigacja W przypadku geonawigacji (znanej również pod nazwą nawigacji konturowej) pojazdy FTF są sterowane przez system laserowy. Nie ma konieczności stosowania dodatkowej infrastruktury, jak np. barierki ochronne czy reflektory. Pojazdy AGV skanują otoczenie we wszystkich kierunkach za pomocą czujników laserowych. Geonawigacja jest bardzo elastyczna i daje się dopasować niewielkim kosztem do nowych tras i otoczeń. Mapowanie otoczenia odbywa się w trakcie eksploatacji z wykorzystaniem pojazdów AGV. Metoda ta umożliwia łatwe dodawanie i wykorzystywanie dodatkowych obszarów. W razie potrzeby inteligentne oprogramowanie sterujące koordynuje trasy przejazdów i prędkości wielu pojazdów korzystających z geonawigacji. Również firma Linde stosuje geonawigację w swoich autonomicznych pojazdach MATIC.
Od małych do dużych. Pojazdy stosowane w AGV.
Niemal każde obsługiwane ręcznie urządzenie do transportu poziomego można stosować również w pojazdach FTS. Zaliczamy do nich ciągniki automatyczne, wózki podnośnikowe, wózki podnośnikowe z przeciwwagą, wózki wysokiego składowania i wózki do wąskich korytarzy. Bardzo skuteczne – przede wszystkim na ograniczonej przestrzeni – są również automatyczne platformy mobilne, które podnoszą i odkładają nośniki ładunków bezpośrednio ze stanowisk przekazywania lub razem z stołami transportowymi, pod które są w stanie podjechać.
Do serii MATIC firmy Linde należą następujące pojazdy AGV:
Efektywne i bezpieczne. To dlatego opłaca się przejść na system AGV
Dla wielu przedsiębiorstw całkowite lub częściowe przejście na system AGV we własnej intralogistyce jest wysoce przydatne i konieczne. Ma to następujące przyczyny:
- Mniej personelu. Zastosowanie AGV umożliwia automatyczną realizację zadań transportowych, które nie generują wartości dodanej. Rozwiązuje problem niedoboru personelu i dodatkowo obniża koszty. W przypadku pojazdów logistycznych sterowanych ręcznie personel odpowiada za ok. 80% kosztów całkowitych.
- Praca ciągła. Pojazdy samojezdne mogą pracować przez całą dobę, przez siedem dni w tygodniu. W trakcie automatyzacji następuje optymalizacja przepływów materiału, która wyraźnie zwiększa zdolność przeładunkową.
- Niewielka liczba błędów. AGV zwiększają bezpieczeństwo przepływu towarów. Rezultatem jest mniejsza liczba błędów i wypadków w magazynie, a tym samym obniżenie kosztów spowodowanych uszkodzeniami towarów lub infrastruktury budynków.
Skuteczna mieszanka. AGV w eksploatacji mieszanej
Zawsze istnieje możliwość eksploatacji mieszanej autonomicznych i obsługiwanych ręcznie pojazdów transportowych. W razie potrzeby pojazdami systemu AGV firmy Linde można sterować ręcznie. Osiągnięcie tego efektu jest możliwe, ponieważ pojazdy działają na bazie urządzeń ręcznych poddanych późniejszej automatyzacji. Na potrzeby eksploatacji mieszanej autonomiczne wózki, ciągniki i wózki podnośnikowe z serii MATIC są wyposażone w inteligentne technologie nawigacyjne i zabezpieczające. Dzięki temu z łatwością współpracują z ludźmi i pojazdami obsługiwanymi ręcznie nawet na ograniczonej przestrzeni. Skanery laserowe pojazdów AGV zapewniają bezpieczeństwo i zapobiegają kolizjom.
Pełna integracja w sieć. Interfejsy AGV do systemów ERP i WMS
Niezakłócony przebieg zautomatyzowanych przepływów materiałów wymaga integracji w sieć. Szczególne znaczenie mają przy tym dwa obszary: Systemy ERP (Enterprise Resource Planning) umożliwiają kompleksowe planowanie oraz koordynację zadań i zasobów. Systemy zarządzania magazynem (WMS) rejestrują wszystkie wewnątrzzakładowe ruchy towarów i zwiększają efektywność w skomplikowanych otoczeniach. W celu optymalnej automatyzacji systemy AGV firmy Linde mogą komunikować się z systemami ERP i WMS. Ponadto inteligentne funkcje sterowania AGV i FTF umożliwiają synchronizację pojazdów i automatycznych bram hal. Istnieje również możliwość integracji z sygnalizacją świetlną oraz systemem przeciwpożarowym.
Profesjonalne wdrożenie: przebieg integracji AGV z istniejącymi systemami
Automatyzacja poszczególnych etapów procesów lub całych przepływów materiałów w istniejących magazynach wymaga wsparcia wykwalifikowanego personelu. Podczas projektowania i implementacji Projekt automatyzacji firma Linde wspiera swoich klientów dzięki własnemu zespołowi wdrożeniowemu. Specjaliści firmy Linde zajmują się wyborem i konfiguracją pojazdów, integracją z istniejącymi procesami, a także eksploatacją urządzenia. Niezależna od infrastruktury geonawigacja umożliwia szybką i łatwą integrację z istniejącym procesem. Przy zmienionych warunkach system można z łatwością dopasować i przeskalować.
To się opłaca. Oto koszty systemu AGV
W przypadku realizacji systemu AGV odpada większa część nakładów na zakup pojazdów oraz uruchomienie systemu. Wysokość kosztów w poszczególnych przypadkach zależy od różnych czynników. Przede wszystkim od rozmiaru floty i złożoności zastosowania. Z doświadczenia wynika, że inwestycja w system AGV bardzo szybko się zwraca. W szczególności dlatego, że automatyzacja optymalizuje procesy i umożliwia znaczną oszczędność kosztów personelu.
FAQ – Często zadawane pytania na temat AGV
Co rozumiemy pod pojęciem autonomicznego wózka widłowego (AGV)?
W przypadku systemu AGV autonomiczne pojazdy logistyczne wykonują zadania transportowe i magazynowe. Pojazdy odnajdują drogę dzięki szynom lub taśmom magnetycznym. Z kolei pojazdy MATIC firmy Linde wykorzystują znacznie bardziej elastyczną geonawigację, co oznacza, że pojazdy AGV znajdują drogę za pomocą czujników laserowych. Pojazdy FTF stosuje się w transporcie materiałów, do odkładania i pobierania towarów na regały, przekazywania materiału na przenośniki oraz do zaopatrywania linii produkcyjnych w materiały.
Dlaczego warto zdecydować się na system AGV?
Systemy AGV zapewniają szereg korzyści. Zalicza się do nich w szczególności maksymalizację efektywności wewnątrzzakładowych przepływów materiałów. Wynika to z faktu, że system AGV poprawia przejrzystość własnego przepływu materiałów oraz zapewnia lepszą kontrolę. Ponadto pojazdy AGV zmniejszają zależność od personelu i ograniczają ryzyko wypadków i szkód transportowych, a także zwiększają niezawodność procesów transportowych. Co więcej, poprawiają przejrzystość i możliwość kontroli własnych przepływów materiałowych.
Na czym polega różnica pomiędzy pojazdami AGV a autonomicznymi robotami mobilnymi (AMR)?
AGV to cały system do automatyzacji procesów w wewnątrzzakładowym przepływie materiałów. Obejmuje on między innymi bezzałogowe pojazdy transportowe (FTF), sterowanie podstawowe, zespoły komunikacji danych oraz stacje ładowania. Pojazdy poruszają się po określonych trasach, a do odszukiwania drogi wykorzystują swobodną geonawigację. Autonomiczne roboty mobilne (AMR) wykorzystują w większym stopniu nawigację elastyczną, która nie wymaga stosowania dodatkowej infrastruktury, przy czym sterowanie odbywa się również w oparciu o kody QR.
Jakie rodzaje systemów AGV wyróżniamy?
Systemy AGV wykorzystują różne rodzaje pojazdów, w tym ciągniki automatyczne, wózki podnośnikowe, wózki podnośnikowe z przeciwwagą, wózki wysokiego składowania oraz wózki do wąskich korytarzy. Automatyczne platformy mobilne stanowią dobry wybór w szczególności w przypadku transportu na krótkich i średnich trasach na ograniczonych przestrzeniach. Zależnie od modelu zastosowanych pojazdów, systemy AGV umożliwiają realizację różnych zadań, w tym transportu między stanowiskami na podłodze, z podłogi na regały lub z przenośnika na przenośnik.
Jaki systemy bezpieczeństwa zastosowano w AGV?
Pojazdy AGV są wyposażone w szereg rozwiązań zabezpieczających i zapewniają bezpieczny przepływ materiału. Do standardowych komponentów zaliczają się: skanery laserowe o różnych strefach bezpieczeństwa i obszarach monitorowania oraz kurtyny laserowe do wykrywania wiszących przeszkód. Ponadto pojazdy są wyposażone w wyłącznik awaryjny.
Dla kogo są przeznaczone systemy AGV?
AGV są idealne dla przedsiębiorstw, których procesy przepływów materiału osiągnęły wysoki stopień standaryzacji. Dotyczy to między innymi ujednolicenia nośników ładunku oraz regularności, z jaką określone ładunki muszą być transportowane z punktu A do punktu B. Co do zasady można stwierdzić, że: Im większa standaryzacja, tym bardziej skuteczna automatyzacja. Szczególnie ekonomiczne jest stosowanie AGV w eksploatacji mieszanej.