"
Ta przeglądarka jest nieaktualna. Aby móc w pełni korzystać z naszej strony internetowej, przełącz się na inną przeglądarkę.

Autonomiczne wózki widłowe (AGV)

Automatyczna jazda
Bezzałogowy system transportowy firmy Linde Material Handling

Bezzałogowy pojazd transportowy to sterowany automatycznie, samojezdny środek transportu obsługiwany bez udziału człowieka. Służy do transportu materiałów za pomocą aktywnych lub pasywnych urządzeń podnoszących – zarówno przez holowanie, jak i przenoszenie.

Autonomiczne wózki widłowe (AGV) odgrywają coraz większą rolę w nowoczesnej intralogistyce. Określenie to oznacza system, w skład którego wchodzą bezzałogowe pojazdy transportowe (FTF), sterowanie podstawowe, zespoły komunikacji danych oraz stacje ładowania. Bezzałogowe pojazdy transportowe (FTF) mają szeroki zakres zastosowania w systemach AGV. Kluczową kwestią jest przenoszenie towarów z punktu A do B bez interwencji człowieka i zastąpienie transportu, który nie generuje wartości dodanej.

AGV zapewniają szereg korzyści w codziennych operacjach magazynowych. Odciążają pracowników od powtarzalnych zadań transportowych, zapewniają optymalną stabilność procesów i ograniczają liczbę błędów i wypadków w magazynie. Dzięki autonomicznym pojazdom z serii MATIC firma Linde Material Handling oferuje systemy AGV spełniające niemal wszystkie wymagania klientów. Częścią tej oferty jest odpowiednie urządzenie.

Poprawna nawigacja: sposób działania pojazdów AGV

Jako element bezzałogowego systemu transportowego samojezdne pojazdy muszą poruszać się szybko i bezpiecznie w całym otoczeniu magazynowym. W tym celu dostępne są dwa rodzaje technologii nawigacji.

  • Nawigacja prowadzona po torze W tym przypadku pojazdy FTF odnajdują drogę dzięki pomocom wizualnym lub śladom magnetycznym. Za pomocą tej metody czujniki autonomicznych pojazdów logistycznych nawigują do wybranego celu. Ten rodzaj prowadzenia po torze wymaga perspektywicznego planowania. Firmy muszą rozważyć z wyprzedzeniem, jak ma wyglądać idealna sieć tras: ich późniejsza modyfikacja często jest związana z wysokimi kosztami.
  • Geonawigacja W przypadku geonawigacji (znanej również pod nazwą nawigacji konturowej) pojazdy FTF są sterowane przez system laserowy. Nie ma konieczności stosowania dodatkowej infrastruktury, jak np. barierki ochronne czy reflektory. Pojazdy AGV skanują otoczenie we wszystkich kierunkach za pomocą czujników laserowych. Geonawigacja jest bardzo elastyczna i daje się dopasować niewielkim kosztem do nowych tras i otoczeń. Mapowanie otoczenia odbywa się w trakcie eksploatacji z wykorzystaniem pojazdów AGV. Metoda ta umożliwia łatwe dodawanie i wykorzystywanie dodatkowych obszarów. W razie potrzeby inteligentne oprogramowanie sterujące koordynuje trasy przejazdów i prędkości wielu pojazdów korzystających z geonawigacji. Również firma Linde stosuje geonawigację w swoich autonomicznych pojazdach MATIC.

Od małych do dużych. Pojazdy stosowane w AGV.

Niemal każde obsługiwane ręcznie urządzenie do transportu poziomego można stosować również w pojazdach FTS. Zaliczamy do nich ciągniki automatyczne, wózki podnośnikowe, wózki podnośnikowe z przeciwwagą, wózki wysokiego składowania i wózki do wąskich korytarzy. Bardzo skuteczne – przede wszystkim na ograniczonej przestrzeni – są również automatyczne platformy mobilne, które podnoszą i odkładają nośniki ładunków bezpośrednio ze stanowisk przekazywania lub razem z stołami transportowymi, pod które są w stanie podjechać.

Do serii MATIC firmy Linde należą następujące pojazdy AGV:

P-MATIC

Autonomiczny ciągnik Linde P-MATIC holuje ładunki o masie do 5000 kg i jest przeznaczony np. do pracy w halach produkcyjnych zakładów przemysłowych. Najlepiej nadaje się do zaopatrzenia produkcji, usuwania odpadów czy holowania większych ładunków.

Dowiedz się więcej

L-MATIC

Autonomiczny wózek podnośnikowy L-MATIC firmy Linde nadaje się doskonale do odkładania i pobierania towaru na niewielkich wysokościach oraz do transportu na długich odcinkach. Jest zoptymalizowany do obsługi palet i skrzyń siatkowych. Transportuje ładunki do 1200 kg i może podnosić oraz odkładać palety na wysokość maks. 1,60 m.

Dowiedz się więcej

L-MATIC HD

Autonomiczny wózek podnośnikowy Linde L-MATIC HD to większy brat L-Matic’a. Nadaje się doskonale do unoszenia średnio ciężkich ładunków i pracy na większych wysokościach. Zależnie od modelu może transportować ładunki o masie do 2 ton i operować nimi w regałach o wysokości maks. 3,20 m.

Dowiedz się więcej

L-MATIC AC

L-MATIC AC firmy Linde to autonomiczny wózek podnośnikowy o konstrukcji z przeciwwagą. Dzięki brakowi podpór umożliwia przenoszenie ładunków na zamkniętych nośnikach, np. w transporcie poprzecznym europalet, i nadaje się szczególnie do odbioru towarów na stanowiskach przekazywania, pod które nie da się podjechać, takich jak przenośniki. Transportuje ładunki do 1200 kilogramów i umożliwia dostęp do regałów o wysokości 1,60 metra.

Dowiedz się więcej

K-MATIC

K-MATIC - autonomiczny wózek systemowy do wąskich korytarzy (VNA) - to optymalny wybór w przypadku magazynowania na bardzo dużej wysokości. Podnosi ładunki do 1500 kg, a i osiąga wysokości podnoszenia do 14 m. K-MATIC bezproblemowo współdziała z elementami infrastruktury, takimi jak przenośniki taśmowe.

Dowiedz się więcej

R-MATIC

Autonomiczny wózek wysokiego składowania typu reach-truck - R-MATIC zaprojektowano z myślą o odkładaniu i pobieraniu towarów na wysokości do ponad 11 m. Robot radzi sobie także z ładunkami do 1600 kg. Dzięki wielu dostępnym masztom nadaje się do stosowania w magazynach, do transportu materiałów oraz do zaopatrywania stanowisk pracy. W przypadku magazynów jego niewielkie rozmiary przydają się szczególnie do pokonywania wąskich alejek i umożliwiają zwiększenie powierzchni magazynowych.

Dowiedz się więcej

C-MATIC

Platformowy robot mobilny C-MATIC sprawdza się szczególnie podczas poziomego transportu materiałów na ograniczonych przestrzeniach. Ładunek jest podnoszony razem ze stołami transportowymi, pod które C-MATIC jest w stanie podjechać, i odkładany w dowolnym miejscu. Możliwy jest również transport pomiędzy statycznymi stacjami przeładunkowymi lub przenośnikami taśmowymi. W zależności od modelu C-MATIC przemieszcza ładunki o masie 600, 1000 lub 1500 kg.

Dowiedz się więcej

C-MATIC HP

Autonomiczny robot mobilny Linde C-MATIC HP przemieszcza ciężary do 1000 kg na wózkach transportowych, pod które jest w stanie podjechać, na średnich i długich odcinkach – bez konieczności stosowania infrastruktury stacjonarnej. Dzięki zaawansowanej technologii wizyjnej potrafi także podjąć nieprawidłowo ustawione ładunki, adaptując się w czasie rzeczywistym, a także samodzielnie omijać niespodziewane przeszkody. Dzięki laserowej nawigacji konturowej ten robot doskonale nadaje się również do eksploatacji mieszanej z innymi pojazdami.

Dowiedz się więcej

Efektywne i bezpieczne. To dlatego opłaca się przejść na system AGV

Dla wielu przedsiębiorstw całkowite lub częściowe przejście na system AGV we własnej intralogistyce jest wysoce przydatne i konieczne. Ma to następujące przyczyny:

  • Mniej personelu. Zastosowanie AGV umożliwia automatyczną realizację zadań transportowych, które nie generują wartości dodanej. Rozwiązuje problem niedoboru personelu i dodatkowo obniża koszty. W przypadku pojazdów logistycznych sterowanych ręcznie personel odpowiada za ok. 80% kosztów całkowitych.
  • Praca ciągła. Pojazdy samojezdne mogą pracować przez całą dobę, przez siedem dni w tygodniu. W trakcie automatyzacji następuje optymalizacja przepływów materiału, która wyraźnie zwiększa zdolność przeładunkową.
  • Niewielka liczba błędów. AGV zwiększają bezpieczeństwo przepływu towarów. Rezultatem jest mniejsza liczba błędów i wypadków w magazynie, a tym samym obniżenie kosztów spowodowanych uszkodzeniami towarów lub infrastruktury budynków.

Bezzałogowy system transportowy L-MATIC AC firmy Linde podczas pracy na hali produkcyjnej

Skuteczna mieszanka. AGV w eksploatacji mieszanej

Zawsze istnieje możliwość eksploatacji mieszanej autonomicznych i obsługiwanych ręcznie pojazdów transportowych. W razie potrzeby pojazdami systemu AGV firmy Linde można sterować ręcznie. Osiągnięcie tego efektu jest możliwe, ponieważ pojazdy działają na bazie urządzeń ręcznych poddanych późniejszej automatyzacji. Na potrzeby eksploatacji mieszanej autonomiczne wózki, ciągniki i wózki podnośnikowe z serii MATIC są wyposażone w inteligentne technologie nawigacyjne i zabezpieczające. Dzięki temu z łatwością współpracują z ludźmi i pojazdami obsługiwanymi ręcznie nawet na ograniczonej przestrzeni. Skanery laserowe pojazdów AGV zapewniają bezpieczeństwo i zapobiegają kolizjom.

Inteligentne transportery

Autonomiczne roboty mobilne (AMR) stają się coraz ważniejsze w nowoczesnej intralogistyce. Samojezdne wózki platformowe są wykorzystywane do całkowicie zautomatyzowanego lub częściowo zautomatyzowanego transportu towarów, gdzie odczuwalnie zwiększają efektywność magazynów i krytycznych punktów logistycznych.

Dowiedz się więcej

Pełna integracja w sieć. Interfejsy AGV do systemów ERP i WMS

Niezakłócony przebieg zautomatyzowanych przepływów materiałów wymaga integracji w sieć. Szczególne znaczenie mają przy tym dwa obszary: Systemy ERP (Enterprise Resource Planning) umożliwiają kompleksowe planowanie oraz koordynację zadań i zasobów. Systemy zarządzania magazynem (WMS) rejestrują wszystkie wewnątrzzakładowe ruchy towarów i zwiększają efektywność w skomplikowanych otoczeniach. W celu optymalnej automatyzacji systemy AGV firmy Linde mogą komunikować się z systemami ERP i WMS. Ponadto inteligentne funkcje sterowania AGV i FTF umożliwiają synchronizację pojazdów i automatycznych bram hal. Istnieje również możliwość integracji z sygnalizacją świetlną oraz systemem przeciwpożarowym.

Profesjonalne wdrożenie: przebieg integracji AGV z istniejącymi systemami

Automatyzacja poszczególnych etapów procesów lub całych przepływów materiałów w istniejących magazynach wymaga wsparcia wykwalifikowanego personelu. Podczas projektowania i implementacji Projekt automatyzacji firma Linde wspiera swoich klientów dzięki własnemu zespołowi wdrożeniowemu. Specjaliści firmy Linde zajmują się wyborem i konfiguracją pojazdów, integracją z istniejącymi procesami, a także eksploatacją urządzenia. Niezależna od infrastruktury geonawigacja umożliwia szybką i łatwą integrację z istniejącym procesem. Przy zmienionych warunkach system można z łatwością dopasować i przeskalować.

To się opłaca. Oto koszty systemu AGV

W przypadku realizacji systemu AGV odpada większa część nakładów na zakup pojazdów oraz uruchomienie systemu. Wysokość kosztów w poszczególnych przypadkach zależy od różnych czynników. Przede wszystkim od rozmiaru floty i złożoności zastosowania. Z doświadczenia wynika, że inwestycja w system AGV bardzo szybko się zwraca. W szczególności dlatego, że automatyzacja optymalizuje procesy i umożliwia znaczną oszczędność kosztów personelu.

FAQ – Często zadawane pytania na temat AGV

Co rozumiemy pod pojęciem autonomicznego wózka widłowego (AGV)?

W przypadku systemu AGV autonomiczne pojazdy logistyczne wykonują zadania transportowe i magazynowe. Pojazdy odnajdują drogę dzięki szynom lub taśmom magnetycznym. Z kolei pojazdy MATIC firmy Linde wykorzystują znacznie bardziej elastyczną geonawigację, co oznacza, że pojazdy AGV znajdują drogę za pomocą czujników laserowych. Pojazdy FTF stosuje się w transporcie materiałów, do odkładania i pobierania towarów na regały, przekazywania materiału na przenośniki oraz do zaopatrywania linii produkcyjnych w materiały.

Dlaczego warto zdecydować się na system AGV?

Systemy AGV zapewniają szereg korzyści. Zalicza się do nich w szczególności maksymalizację efektywności wewnątrzzakładowych przepływów materiałów. Wynika to z faktu, że system AGV poprawia przejrzystość własnego przepływu materiałów oraz zapewnia lepszą kontrolę. Ponadto pojazdy AGV zmniejszają zależność od personelu i ograniczają ryzyko wypadków i szkód transportowych, a także zwiększają niezawodność procesów transportowych. Co więcej, poprawiają przejrzystość i możliwość kontroli własnych przepływów materiałowych.

Na czym polega różnica pomiędzy pojazdami AGV a autonomicznymi robotami mobilnymi (AMR)?

AGV to cały system do automatyzacji procesów w wewnątrzzakładowym przepływie materiałów. Obejmuje on między innymi bezzałogowe pojazdy transportowe (FTF), sterowanie podstawowe, zespoły komunikacji danych oraz stacje ładowania. Pojazdy poruszają się po określonych trasach, a do odszukiwania drogi wykorzystują swobodną geonawigację. Autonomiczne roboty mobilne (AMR) wykorzystują w większym stopniu nawigację elastyczną, która nie wymaga stosowania dodatkowej infrastruktury, przy czym sterowanie odbywa się również w oparciu o kody QR.

Jakie rodzaje systemów AGV wyróżniamy?

Systemy AGV wykorzystują różne rodzaje pojazdów, w tym ciągniki automatyczne, wózki podnośnikowe, wózki podnośnikowe z przeciwwagą, wózki wysokiego składowania oraz wózki do wąskich korytarzy. Automatyczne platformy mobilne stanowią dobry wybór w szczególności w przypadku transportu na krótkich i średnich trasach na ograniczonych przestrzeniach. Zależnie od modelu zastosowanych pojazdów, systemy AGV umożliwiają realizację różnych zadań, w tym transportu między stanowiskami na podłodze, z podłogi na regały lub z przenośnika na przenośnik.

Jaki systemy bezpieczeństwa zastosowano w AGV?

Pojazdy AGV są wyposażone w szereg rozwiązań zabezpieczających i zapewniają bezpieczny przepływ materiału. Do standardowych komponentów zaliczają się: skanery laserowe o różnych strefach bezpieczeństwa i obszarach monitorowania oraz kurtyny laserowe do wykrywania wiszących przeszkód. Ponadto pojazdy są wyposażone w wyłącznik awaryjny.

Dla kogo są przeznaczone systemy AGV?

AGV są idealne dla przedsiębiorstw, których procesy przepływów materiału osiągnęły wysoki stopień standaryzacji. Dotyczy to między innymi ujednolicenia nośników ładunku oraz regularności, z jaką określone ładunki muszą być transportowane z punktu A do punktu B. Co do zasady można stwierdzić, że: Im większa standaryzacja, tym bardziej skuteczna automatyzacja. Szczególnie ekonomiczne jest stosowanie AGV w eksploatacji mieszanej.

Opinie użytkowników – bezzałogowe systemy transportowe podczas pracy

HOLTER: Tworzenie wartości na pełnych obrotach

W austriackiej firmie HOLTER, specjalizującej się w branży sanitarnej, dwa wózki podnośnikowe L-MATIC firmy Linde wykonują swoje zadania między magazynem a strefą wysyłek. W międzyczasie pracownicy w pełni koncentrują się na swojej rzeczywistej pracy: kompletowaniu zamówień.

Tworzenie wartości na pełnych obrotach

Heidelberger Druckmaschinen: Świeży powiew logistyczny w Heidelbergu

W czasach, gdy królują coraz bardziej indywidualne życzenia klientów, również logistyka magazynowa musi być sukcesywnie dostosowywana do zmieniających się warunków produkcyjnych. Przykład Heidelberger Druckmaschinen AG (Heidelberg) z siedzibą w Wiesloch/Walldorf pokazuje, w jaki sposób odbywa się to w przedsiębiorstwie przemysłowym działającym w skali światowej.

Świeży powiew logistyczny w Heidelbergu

Wolf: Transport towarów przy wykorzystaniu zautomatyzowanej floty

Każdego roku dział marketingu firmy Wolf GmbH, oferenta techniki grzewczej, wentylacyjnej, klimatyzacyjnej i solarnej, z siedzibą w miejscowości Mainburg w Dolnej Bawarii, wraz z zarządem spółki tworzy motto, które ma stanowić orientację i motywację dla pracowników. „Odwaga na zmiany” — to hasło z roku 2016, które nie mogło bardziej trafnie odzwierciedlać decyzji o zakupie pierwszych w zakładzie, automatycznych wózków do transportu poziomego.

Transport towarów przy wykorzystaniu zautomatyzowanej floty