Większa elastyczność, bezpieczeństwo i wydajność – a wszystko w pełni autonomiczne
16 lis 2020
Autonomiczne wózki widłowe wysokiego składowania i wózki podnośnikowe firmy Linde Material Handling
Nigdy nie chorują, nie popełniają błędów i pracują niestrudzenie przez całą dobę: autonomiczne wózki widłowe oferują szereg niezaprzeczalnych korzyści. Firma Linde Material Handling uaktualniła swoją kompleksową ofertę produktów i ma przyjemność zaprezentować wózek widłowy drugiej generacji Linde R-MATIC oraz dodatkowy model Linde L-MATIC HD. Doświadczenie, jakie zdobyliśmy podczas realizacji poprzednich projektów ponad 50 pojazdów, przyczyniło się do dalszego rozwoju naszych wózków wysokiego składowania, co skutkuje większą produktywnością, bezpieczeństwem i elastycznością.
Magazyny paletowe odgrywają kluczową rolę jako bufory materiałowe zarówno w przemysłowych procesach produkcyjnych, jak i w centrach dystrybucyjnych. Operacje składowania i pobierania w systemach regałów wysokiego składowania są zazwyczaj ustandaryzowanymi procesami o wysokim stopniu powtarzalności. Z reguły im mniejsze są odległości między rzędami regałów i im bardziej precyzyjne jest pozycjonowanie poszczególnych palet, tym wydajniejszy jest magazyn. Właśnie to sprawia, że systemy składowania palet są idealnym polem do działania dla urządzeń zautomatyzowanych, takich jak wózek widłowy Linde R-MATIC i wózek podnośnikowy Linde L-MATIC HD.
Nowe wózki Linde mogą pracować z maksymalną precyzją nawet w wyjątkowo małych przestrzeniach: dzięki długości 2520 mm i szerokości 1565 mm Linde R-MATIC (o udźwigu do 1,6 tony) jest jedyną zautomatyzowaną hybrydą przeznaczoną do wysokiego składowania na rynku EMEA, która może manewrować w korytarzach o szerokości nawet 2,9 metra. Sterowana za pomocą oprogramowania maszyna składuje palety z bardzo dużą dokładnością nawet przy wysokości podnoszenia wynoszącej ponad 11 metrów. Konstrukcja, zwrotność, obsługa ładunków i precyzja tych autonomicznych wózków widłowych są decydujące dla wydajności całego systemu – mówi Alexandra Mertel, Product Manager Automation & Intralogistics Solutions w Linde Material Handling. Kryteria te mają kluczowe znaczenie dla precyzyjnego umieszczania palet w przewidzianych do tego miejscach magazynowych oraz dla usprawnienia cykli „pick-and-drop”.
Za pomocą systemu nawigacji laserowej, który nie wymaga dodatkowej infrastruktury, wózki widłowe dynamicznie poruszają się po magazynie i odbierają zlecenia transportowe bezpośrednio z systemu zarządzania magazynem (WMS) za pośrednictwem centralnej jednostki sterującej.
Wydajność wózków znacznie wzrosła dzięki automatycznie kalibrującej się kamerze 3D wyposażonej w oprogramowanie najnowszej generacji. Kamera ta nie tylko znacznie lepiej rozpoznaje wymiary palety, ale także głębiej skanuje jej wnętrze, co sprawia, że pobieranie i odkładanie palet jest jeszcze bardziej precyzyjne – zarówno na ziemi, jak i na przenośnikach rolkowych czy regałach. Jednocześnie wózki autonomiczne są w stanie transportować jeszcze więcej rodzajów palet. Wszystko to dzięki algorytmom inteligentnego rozpoznawania obrazu opracowanym wyłącznie dla Linde Material Handling, których działanie zostało potwierdzone w obszernych testach.
Zgodnie ze standardową praktyką Linde Material Handling wózki autonomiczne spełniają najwyższe wymogi bezpieczeństwa. Cztery skanery są zintegrowane z pojazdem na poziomie podłogi, tworząc 360-stopniowe pole bezpieczeństwa wokół wózka i stale monitorując przeszkody. Standardowe wyposażenie obejmuje również dodatkowe wyłączniki awaryjne, dobrze znany system Linde BlueSpot oraz Dynamic Mast Control, który zapewnia niezastąpione wsparcie przy dużych wysokościach podnoszenia. Opcjonalnie dostępne wyposażenie obejmuje sensory detekcji szerokości ładunków oraz drugą, umieszczoną wyżej kamerę 3D, dzięki której zaoszczędzimy jeszcze więcej czasu podczas obsługi ładunków.
Dwa modele Linde L-MATIC HD o udźwigu 1,6 i 2,0 ton są również wyposażone w urządzenia bezpieczeństwa, w tym zderzaki boczne, skanery standardowe i opcjonalne, wyłączniki awaryjne oraz optyczne i akustyczne systemy ostrzegawcze. Także w tej maszynie wykrywanie ładunku odbywa się za pomocą innowacyjnej kamery 3D.
Wózki wysokiego składowania i wózki podnośnikowe zostały zaprojektowane jako rozwiązania hybrydowe, które umożliwiają operatorowi przejęcie kontroli nad maszyną i przejście do trybu manualnego w dowolnym momencie. Nowością jest możliwość autonomicznego ładowania: wyposażone w szybko ładujące się baterie wózki samodzielnie jadą do stacji ładowania.
W projektach automatyzacji – oprócz odpowiedniej technologii – decydującą rolę odgrywa również doświadczenie doradcze dostawcy – mówi Alexandra Mertel. Aby znaleźć odpowiednie rozwiązanie dla konkretnego klienta, należy sprawdzić wiele parametrów już na etapie planowania. Najpierw musimy w pełni zrozumieć oczekiwania klienta. Dopiero wtedy można opracować system i szczegółowo skonfigurować wózki. Tutaj specjaliści z Linde Material Handling ściśle współpracują z różnymi działami po stronie klienta (np. z działem zakupów, logistyki, technicznym). W tym celu utworzyliśmy własny zespół wdrożeniowy, aby zapewnić niezawodne uruchomienie wózków. Dzięki temu możemy zapewnić naszym klientom kompleksowe wsparcie – podkreśla Mertel.