Zielona energia w obsłudze towarów
28 lip 2021
Nowe elektryczne wózki widłowe firmy Linde Material Handling osiągają poziom wydajności wózków spalinowych
Nowe modele elektrycznych wózków widłowych Linde X20-X35 o udźwigu od 2 do 3,5 tony to pierwsze wózki elektryczne dorównujące wydajnością i wytrzymałością wózkom spalinowym Linde, a jednocześnie maszyny, które są przyjazne dla środowiska. Podobnie jak inne nowe wózki elektryczne – przeznaczone do standardowych aplikacji wózki Linde E20-E35 – seria X20-X35 jest oparta na tej samej platformie, co wprowadzone na rynek pod koniec 2019 roku wózki spalinowe Linde H20-H35. Zapewnia to krótsze czasy dostaw, łatwo dostępne opcje i niemal identyczną koncepcję obsługi dla operatora.
Coraz więcej przedsiębiorstw sięga po elektryczne wózki widłowe, aby uczynić swoją intralogistykę możliwie jak najbardziej zrównoważoną i neutralną dla klimatu. Te zasilane bateriami pojazdy nie emitują podczas pracy żadnych szkodliwych substancji i nie wytwarzają szkodliwego CO2, o ile energia elektryczna pochodzi ze źródeł odnawialnych, takich jak wiatr, słońce lub biomasa. Jedynym mankamentem tego typu napędu był fakt, że w niektórych zastosowaniach wózki z silnikiem spalinowym odznaczały się większą wydajnością. Tak jednak było do niedawna. Wielu naszych klientów chciało przestawić się na wózki elektryczne, ale nie chcieli rezygnować ze znanych osiągów, dużego prześwitu, wytrzymałości, odseparowanej kabiny i ergonomicznych funkcji oferowanych przez hydrostaty Linde – mówi Björn Walter, Senior Product Manager Counterbalance Trucks w Linde Material Handling. Oprócz zrównoważonego rozwoju istnieją jeszcze inne powody, które czynią korzystanie z elektrycznych wózków atrakcyjnym: na przykład samodzielnie generowana energia elektryczna, która umożliwia ekonomiczną eksploatację wózków, lub ciche silniki, które minimalizują hałas.
Jednakże gdy przyszło do opracowania mocnego, wytrzymałego elektrycznego wózka widłowego, osoby odpowiedzialne za projekt w Linde Material Handling szybko zdały sobie sprawę, że nie będzie możliwe osiągnięcie pożądanych rezultatów poprzez zwykłe zwiększenie mocy. Dlatego też zdecydowaliśmy się zaprojektować zupełnie nowe modele, które łączą pozytywne cechy naszych wózków spalinowych z zaletami tradycyjnych wózków elektrycznych. Maszyny te stanowią alternatywę dla naszych klientów – szczególnie tych z branży materiałów budowlanych, napojów, stali i żelaza, papieru, drewna i recyklingu, gdzie aplikacje są wyjątkowo wymagające – relacjonuje Björn Walter. Jednocześnie nadal dostępny musiał pozostać niezwykle zwrotny standardowy elektryczny wózek widłowy, który powinien oczywiście być wyposażony we wszystkie nowe funkcje koncepcji platformowej. Zgodnie z tą ideą Linde oferuje obecnie dwie wersje modelowe wózków elektrycznych o udźwigu od 2 do 3,5 tony: standardowe modele Linde E20-E35 oraz szczególnie wytrzymałe modele X – Linde X20-X35.
Nowe równanie: E = V
Wózki Linde serii X20-X35 są w stanie sprostać wysokim wymogom wydajności tam, gdzie konwencjonalne wózki elektryczne osiągają swój limit. Wymagania te obejmują między innymi pokonywanie dużych pochyłości, osiąganie długotrwałych, wysokich prędkości przeładunku oraz pracę w znacznym zapyleniu.
Aby osiągnąć taki poziom, w obu wersjach modeli zastosowano reluktancyjne synchroniczne silniki (SRM). Dzięki temu wydajność silników trakcyjnych i podnoszenia wzrosła nawet o 25%, co przekłada się na ogólny wzrost wydajności. Seria X20-X35 dorównuje wózkom spalinowym także dzięki innym dwóm technicznym ciekawostkom: po pierwsze, silniki są dodatkowo wyposażone w magnesy neodymowe, a po drugie, chłodzenie cieczą modułów mocy zapewnia wysoką wydajność nawet w wyjątkowo wymagających warunkach, np. w pracy wielozmianowej.
Testy porównawcze oparte na certyfikowanym przez TÜV teście wydajności opracowanym przez Linde MH zaowocowały dwoma kluczowymi wynikami: Po pierwsze seria Linde X20-X35 była w zakresie obsługi towarów tak samo wydajna jak spalinowe wózki Linde H20-H35, po drugie natomiast wypadła znacznie lepiej niż wszystkie pojazdy konkurencji w odniesieniu do czasu obsługi i kosztów na każdą przemieszczoną paletę – podkreśla Senior Product Manager.
Ważnym dla zastosowań zewnętrznych jest fakt, że wózki Linde X20-X35 radzą sobie z bardzo nierównym podłożem podobnie jak wózki spalinowe. Jest to możliwe dzięki długiemu rozstawowi osi, dużym oponom oraz pierścieniowym łożyskom elastomerowym stosowanym jako amortyzatory na przedniej osi. Dzięki nim drgania i wstrząsy wywołane nierównościami terenu nie są przenoszone na operatora. Zmniejsza to obciążenie fizyczne i umożliwia stałą, wysoką wydajność pracy człowieka i maszyny. Całkowicie uszczelnione lub zamknięte w komorze baterii i silnika podzespoły są chronione przed brudem i kurzem. Wystarczająca ilość energii jest dostarczana przez system litowo-jonowy opracowany przez Linde Material Handling: składa się on z odpornych na wstrząsy, wysokowydajnych baterii i prostowników o różnych wymiarach zaprojektowanych tak, aby były wyjątkowo bezpieczne.
Wiele zalet koncepcji platformowej
Jeśli elektryczny wózek widłowy jest potrzebny do pracy wewnątrz pomieszczeń na gładkich posadzkach przemysłowych lub jeśli wąskie korytarze regałów utrudniają obsługę towarów, wówczas doskonale sprawdzi się tradycyjna wersja nowego elektrycznego wózka widłowego. Kompaktowe wymiary modeli Linde E20-E35 oraz opracowana przez Linde Material Handling oś skrętna typu Combi umożliwiają manewry skrętu o najmniejszym promieniu. Istnieje również możliwość wyboru różnych opcji zasilania: baterii kwasowo-ołowiowej, litowo-jonowej lub ogniw paliwowych (istniejące baterie wciąż mogą być używane). Do bocznej wymiany baterii wystarczy teraz jedynie wózek paletowy.
Obie wersje modeli elektrycznych wózków widłowych oraz wózki spalinowe z aktualnej gamy Linde bazują na jednej i tej samej koncepcji platformowej. Oznacza to, że operatorzy mają doskonałą widoczność pomiędzy sekcjami masztu, na boki, do tyłu i do góry. Nie tylko kabina chroniąca przed warunkami atmosferycznymi, która została wyposażona w całkowicie przeszklone drzwi, ale i większość pozostałych opcji wózków spalinowych jest teraz dostępna dla elektrycznych wózków widłowych. Opcjonalny, w pełni zintegrowany system klimatyzacji (zawiera węglowodory fluorowane) z ośmioma dyszami zapewnia wydajne chłodzenie i ogrzewanie, podczas gdy system wspomagania operatora Linde Motion Detection (również dostępny w ramach opcji) zapewnia większe bezpieczeństwo: czujniki rejestrują ruch za wózkiem widłowym i zapobiegają jego cofaniu, jeśli w pobliżu znajdują się ludzie lub inne pojazdy.
Generacja wózków 12XX wyznacza standardy także w zakresie dostępności eksploatacyjnej. Dzięki mniejszej podatności na zużycie wymogi konserwacyjne ich solidnej konstrukcji są niskie, a istotne podzespoły nie zużywają się. Sieciowe procesy serwisowe oraz nowy, oparty na bezprzewodowej transmisji danych wózka system Truck Health Management przyczyniają się do dalszego zwiększenia dyspozycyjności maszyn.
Wymienne części i montaż mieszany tworzą zalety
Koncepcja platformowa i wynikająca z niej większa liczba części zamiennych stwarzają jeszcze więcej korzyści, począwszy od montażu na ujednoliconej, mieszanej linii montażowej, a tym samym prostszej logistyki i większej elastyczności w przypadku wahań produkcji, skończywszy na możliwości wymiany komponentów pomiędzy różnymi modelami i szybkie doposażenie wynajmowanych wózków. Wszystkie trzy typy wózków widłowych mają prawie identyczne rozmieszczenie elementów obsługowych, dzięki czemu operatorzy prawie nie zauważają, kiedy zmieniają pojazd. Istotne jest również to, że nowe opcje będą dostępne jednocześnie dla wszystkich modeli w każdej klasie udźwigu. Jak podsumowuje Björn Walter: Linde Material Handling jest pierwszym producentem, który oferuje klientom bezkompromisową elektryczną alternatywę obok swoich wózków widłowych z silnikiem spalinowym, które nadal są najmocniejsze na rynku!