Druga faza wprowadzona
15 sty 2018
Nowe siedzenia i podesty w wózkach z platformami od Linde gwarantują zwiększony komfort, bezpieczeństwo oraz wydajność pracy
Rok temu firma Linde Material Handling wprowadziła nową grupę wózków paletowych i wózków podwójnego składowania z siedzeniami oraz platformami. Po pierwszej fazie wózków z boczną i frontową platformą w drugim etapie zostanie wprowadzone boczne siedzenie operatora. Wspólną cechą wszystkich maszyn jest wysoka stabilność oraz dobre parametry trakcji, opcjonalnie wózek można wyposażyć w baterię kwasową lub baterię Li-ION oraz system „TipControl” ułatwiający kontrolę nad funkcjami jazdy i podnoszenia. W dodatku wszystkie modele umożliwiają elastyczne rozmieszczenie wyposażenia.
Nowe maszyny to między innymi wózki paletowe T20R i T25R o udźwigu 2,0 t i 2,5 t, wózek podwójnego składowania D12R o udźwigu 1,2 t oraz wózki stertujące L14R i L16R o udźwigu 1,4 t i 1,6 t. Cechą wspólną tych modeli jest chassis o szerokości 820 mm, dodatkowo modele T20SR i T25SR o udźwigu 2,0 t i 2,5 t są dostępne z boczną platformą i chassis o szerokości 790mm.
Logistycy często podkreślają, że ergonomia pracy to niezwykle istotny czynnik, gdyż w wielu firmach motywacja i dobre samopoczucie pracowników gwarantuje wysoką produktywność. Siedzenie w wózkach w aplikacjach przemysłowych ma kluczowe znaczenie w zapewnieniu operatorowi komfortowych warunków wykonywanej pracy. W nowych wózkach siedzenie dostępne jest w dwóch wariantach: obicie materiałowe jako standard lub opcjonalnie obicie ze wzmocnionej imitacji skóry. W celu dopasowania siedzenia do preferencji operatora, tak aby środowisko pracy było jak najbardziej ergonomiczne, oparcie fotela, odległość od panelu sterowania i waga mogą zostać dostosowane za pomocą dźwigni pod siedzeniem. Opcjonalnie wózek można wyposażyć w system podgrzewania siedzenia, zapewniając dodatkowy komfort oraz chroniąc zdrowie operatora w aplikacjach, gdzie temperatura pracy jest mniejsza od zera. Wytrzymały uchwyt i regulowana podłoga zapewniają komfortowe wsiadanie do wózka. Podczas pracy wyścielony podłokietnik, ergonomiczna dźwignia „TipControl”, kierownica oraz wygodna ochrona kolan zapewniają wysoki poziom komfortu oraz zmniejszają wysiłek fizyczny operatora.
„TipControl” to nowe rozwiązanie, w którym uchwyt i dźwignia sterująca są połączone. W zależności od preferencji instalacja tego systemu możliwa jest po prawej lub po lewej stronie panelu głównego. Operator jest w stanie precyzyjnie sterować kierunkiem jazdy i funkcją podnoszenia, używając kciuka lub palca wskazującego. Przełączniki są proste w obsłudze, nawet gdy operator ma założone rękawiczki, a dzięki możliwości dopasowania wysokości podłokietnika nadgarstek znajduje się zawsze w komfortowej pozycji. Duży, wielofunkcyjny, kolorowy wyświetlacz pokazuje najistotniejsze informacje na temat pracy wózka, jak np. poziom naładowania baterii czy czas do przeglądu serwisowego. Jeśli opcjonalnie zainstalowany jest również system Linde Load Management, operator dostanie informacje o wadze ładunku oraz na jaką maksymalną wysokość można ten ładunek podnieść.
Bezpieczeństwo dzięki wielu funkcjom
Trzy niezależne systemy hamowania zapewniają ochronę operatora w różnych sytuacjach: wózek hamuje automatycznie, jak tylko operator puści przełącznik jazdy lub zdejmie nogę z czujnika obecności operatora. Trzecią opcję hamowania stanowi przycisk bezpieczeństwa, który jest łatwo dostępny z każdej pozycji, wyłącza wszystkie obwody elektryczne i załącza hamulec elektromagnetyczny. Specjalne zawieszenie łap podporowych gwarantuje wysokie parametry trakcyjne nawet na nierównej nawierzchni. Dzięki temu wszystkie cztery koła są równomiernie podparte, a wózek zawsze pozostaje w stabilnej pozycji.
Pozycja siedząca pod kątem 90° do kierunku jazdy zapewnia dobrą widoczność zarówno podczas jazdy do przodu, jak i do tyłu. Oznacza to, że operator może efektywnie sterować wózkiem w ciasnych regałach i na rampach, a także podczas dłuższego transportu, np. przejeżdżając przez bramy. Opcjonalnie dostępne jest również panoramiczne lusterko, dzięki któremu pole widzenia operatora wokół wózka zostaje dodatkowo zwiększone.
Szybkość na żądanie
Wydajność i zużycie energii są proporcjonalne do siebie – im wyższa wydajność, tym większy pobór energii. Z tego powodu nowe wózki są w stanie jechać z maksymalną prędkością z oraz bez ładunku. Oznacza to, że klient sam może zdecydować o konfiguracji wózka, mając do wyboru wartości pomiędzy 8 km/h a 12 km/h. W celu ograniczenia możliwości uszkodzenia wideł oraz uniknięcia kontaktu podwozia z podłożem prędkość na rampach może zostać zmniejszona do 6 km/h, gdy widły są opuszczone.
Kluczem jest uniwersalność
Ponieważ warunki użytkowania wózków różnią się w każdej firmie, większość logistyków chce takie maszyny, które można łatwo dopasować do każdej aplikacji. Wózki od Linde z nowym siedzeniem operatora spełniają wszystkie niezbędne wymagania. Przykładem jest szeroka gama baterii: kwasowe o pojemności od 345 Ah do 500 Ah przystosowane do bocznej wymiany (wyposażone w metalowe rolki pod baterią, które przyspieszają proces wymiany, oraz w dźwignię ze sprężyną zapewniającą ergonomiczne odbezpieczanie i zabezpieczanie baterii). Alternatywę dla baterii kwasowych stanowią perfekcyjnie zintegrowane z wózkiem baterie Li-ION, które są rekomendowane podczas intensywnego użytkowania w dwu- lub trzyzmianowym trybie pracy. Szybkie ładowanie oraz możliwość doładowywania – opcjonalnie przy użyciu bocznego podłączania wtyczki – zwiększa dostępność wózka i eliminuje konieczność wymiany baterii oraz prac konserwacyjnych i serwisowych. Trzy różne rozmiary prostowników – 90 A, 160 A i 225 A – zmniejszają czas potrzebny do pełnego naładowania baterii nawet do 1,5 h (w zależności od wielkości baterii). Baterie Li-ION mogą być używane w chłodniach, ponieważ niskie temperatury nie mają znaczącego wpływu na ich pojemność oraz żywotność.
Zakres funkcjonalny tych wózków może zostać zwiększony poprzez wyposażenie w dodatkowy osprzęt: od zasilania 24 V do terminali po światła ostrzegawcze zwiększające widoczność wózka w zatłoczonych obszarach, jak również system Connect do zarządzania flotą wózków składający się m.in. z modułu „access control” do kontroli dostępu do wózka, „crash detection” do zmniejszenia uszkodzeń wózka oraz „usage analysis” do optymalizacji pracy floty.
Dobrze przemyślane rozmieszczenie komponentów w chassis zapewnia szybkie wykonywanie prac serwisowych. Ponadto dzięki zmniejszonej liczbie tychże komponentów, np. mniejszej liczbie przewodów, prace serwisowe są wymagane dopiero po 1000 roboczogodzinach.